W artykule przedstawiono kilka refleksji wynikających z badań prowadzonych przez autorów nad postrzeganiem przestrzeni centrów śląskich miast. Badania pokazują, że choć mieszkańcy dostrzegają wiele przejawów kryzysu przestrzeni centralnej (np. hipermarketyzacja, desakralizacja, utrata funkcji mieszkalnych), to centra nadal pełnią w ich miastach ważną rolę, a oni doceniają potrzebę ich istnienia. Badania pokazały też, że mieszkańcy, postrzegając i oceniając przestrzeń miasta, odwołują się do archetypu przestrzennego – miasta z centralnym punktem, jakim jest rynek.
The article shows a few reflections resulting from research on perception of Silesian cities space conducted by the authors. The research showed, that although citizens do see a number of central space crisis symptoms (e.g. hypermarketisation, desacralisation, loss of residential functions), centres still fulfil an import role and citizens appreciate the need of their existence. The research also showed, that citizens perceiving and appreciating city space refer to spatial archetype – a city with a market square as a central point.
Klasyfikacja PKT
640000 Architektura
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.