Zaawansowane metody symulacji w rozwiązywaniu interdyscyplinarnych problemów planowania i projektowania przestrzeni transportu
Wariant tytułu
Advanced simulation methods in solving interdisciplinary problems of planning and designing the transport space
Autor
Calvi, Alessandro
Żakowska, Lidia
D'Amico, Fabrizio
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Architektura
Numeracja
R. 105, Z. 7, 2-A
Data wydania
2008
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
angielski
Abstrakt
Niniejszy artykuł prezentuje prowadzone w Zakładzie Kompozycji Urbanistycznej Instytutu Projektowania Urbanistycznego Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej badania naukowe dotyczące geometrycznych aspektów projektowania przestrzennego przebiegu drogi wspomagającego estetykę i czytelność przestrzeni. Dla rozwiązywania dynamicznych problemów ruchu drogowego i mobilności w planowaniu „serc miasta” proponuje się nowe podejście do wizualizacji w formie rzeczywistości wirtualnej oraz nowe narzędzia badawcze, jakimi są symulatory ruchu. Metody symulacji w rzeczywistości wirtualnej są obecnie najbardziej obiecującymi narzędziami do analizowania zależności pomiędzy projektowaną infrastrukturą drogową (drogi, ulice, ciągi piesze, ścieżki rowerowe i inne widoczne elementy infrastruktury drogowej), pojazdem i użytkownikiem drogi (kierowcą, pieszym). Celem artykułu jest zatem ukazanie ogromnych potencjalnych możliwości nowo powstającej nauki wizualizacji.
This paper presents the research studies conducted at the Institute of Urban Design at the Faculty of Architecture, Cracow University of Technology. This studies deals with geometric aspects of designing spatial road layout which enhance aesthetics and legibility of designed space. To solve problems of traffic and mobility in planning "hearts of the city", new approach to virtual reality visualization and new tool, namely driving simulator, are proposed. Virtual reality simulation is the most promising tool for analyzing the interaction between designed road infrastructure (street, road pavement, sidewalks, biking path, pedestrians walks, and all visible road architecture elements), vehicle and road user (driver). The discussion is concluded with emphasizing great potentials of the new emerging science of visualization, presenting the successive studies results.