Extending passive pampers functionality for specific ride and handling requirements
Wariant tytułu
Zwiększenie funkcjonalności pasywnych amortyzatorów dla szczególnych wymagań dotyczących komfortu i kierowalności pojazdów
Autor
Dzierżek, Sławomir
Knapczyk, Marcin
Maniowski, Michał
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 105, Z. 10, 6-M
Data wydania
2008
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
Abstrakt
Three innovative approaches to passive automotive dampers, i.e.: compression balance, super degressive and super progressive valve systems, are described. Scope of the considerations is limited to compression characteristics of a telescopic hydraulic twin tube dampers, used in chassis systems. Exemplary results from indoor, outdoor tests and computer aided analyses are presented, illustrating how further can comfort-handling-roadholding conflict be improved by extending capabilities of regular passive dampers.
W artykule opisano trzy innowacyjne technologie stosowane we współczesnych pasywnych amortyzatorach zawieszeń samochodowych, tj. balans na kompresji, zawór degresywny oraz zawór progresywny. Zakres artykułu ograniczono do charakterystyk sił tłumienia na kompresji teleskopowego amortyzatorów hydraulicznych o budowie dwururowej. Przykładowe wyniki dotyczą eksperymentów laboratoryjnych, poligonowych oraz symulacyjnych, które ilustrują postępowanie w celu dalszej poprawy konfliktu pomiędzy bezpieczeństwem i komfortem podróżowania pojazdem.