LE:NOTRE project and the development of landscape architecture education in Europe
Wariant tytułu
Projekt LE:NOTRE a rozwój nauczania architektury krajobrazu w Europie
Autor
Stiles, Richard
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Architektura
Numeracja
R. 104, Z. 10, 5-A
Data wydania
2007
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
polski
Abstrakt
Landscape architecture is both a relatively young and an unusually diverse academic discipline. It integrates a wide spectrum of subject areas and operates at different scales of time and space, as well as bridging the historic gap between the creative arts and the natural sciences, and incorporating aspects of the humanities and technology. Landscape architecture is the discipline concerned with mankind's conscious shaping of his external environment. It involves planning, design and management of the landscape to create, maintain, protect and enhance places so as to be both functional, beautiful and sustainable (in every sense of the word), and appropriate to diverse human and ecological needs. LE:NOTRE, the first Thematic Network Project in Landscape Architecture, responded to this situation and has taken an important initial step in documenting the current state of the art, seeking common ground and building bridges between the various parts of the discipline and the varied traditions which have developed in very different European contexts over the past decades. Five distinct objectives have been identified: 1. Transforming ‘Tuning' into an ongoing process; 2. Integrating individual members of stakeholder organizations into the project; 3. Strengthening links between teaching and research; 4. Reaching out to the context of landscape architecture education; and 5. Broadening its basis within society as a whole.
Two key themes will unify the objectives of LE:NOTRE TWO: the development of ‘Clusters' of stakeholders and the extension of the interactive web site. Future developments of the project may open up glimpses of a new approach to higher education, when networks such as LE:NOTRE assume a central role.
Architektura krajobrazu jest zarazem młodą i nadzwyczaj zróżnicowaną dyscypliną akademicką. Integruje wiele zakresów tematycznych i operuje różnymi skalami w czasie i przestrzeni, a także wypełnia historyczną lukę pomiędzy sztukami pięknymi a naukami przyrodniczymi, łącząc zarazem aspekty humanistyczne i technologiczne. Architektura krajobrazu jest dyscypliną obejmującą świadome działania człowieka w jego otoczeniu i zewnętrznym środowisku. Łączy planowanie, projektowanie i zarządzanie krajobrazem dla tworzenia, ochrony, opieki i wzbogacania miejsc tak, by uczynić je bardziej funkcjonalnymi, pięknymi i zrównoważonymi (w każdym rozumieniu tych pojęć) oraz dla zaspokojenia różnorodnych potrzeb człowieka i środowiska naturalnego. Odnosząc się do tej sytuacji pierwszy Projekt Sieci Tematycznej w Architekturze Krajobrazu LE:NOTRE podjął wstępne kroki w kierunku dokumentowania aktualnego stanu rzeczy, poszukiwania wspólnego podstawy i budowania powiązań pomiędzy różnymi dyscyplinami oraz odmiennymi tradycjami, które rozwinęły się w różnych europejskich kontekstach w minionych dziesięcioleciach. Wyróżniono pięć głównych celów – 1. Przekształcenie „tuningu” w proces ciągły; 2. Integrowanie w ramach projektu indywidualnych pracowników instytucji partnerskich; 3. Wzmacnianie powiązań pomiędzy nauczaniem a badaniami; 4. Rozszerzanie kontekstu nauczania architektury krajobrazu; 5. Rozszerzanie jej podstaw w ramach ogółu społeczeństwa.
Dwa kluczowe tematy zunifikują cele Projektu LE:NOTRE TWO: rozwój klasterów – grup partnerskich oraz rozbudowa interaktywnej witryny internetowej. Przyszłe kierunki rozwoju Projektu mogą otworzyć opcje nowej metodyki szkolnictwa wyższego, kiedy takie sieci, jak LE:NOTRE TWO przejmą kluczową rolę w nauczaniu.
Klasyfikacja PKT
640000 Architektura
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.