Przestrzeń i charakter polskich parków kaligraficznych – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość
Wariant tytułu
The space and character of polish calligraphic parks – the past, the present, the future
Autor
Baster, Przemysław
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Architektura
Numeracja
R. 104, Z. 10, 5-A
Data wydania
2007
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
Tworząc pozornie całkowicie naturalne, zachowane w nienaruszonym stanie formy krajobrazu pod koniec XIX wieku, parki kaligraficzne stały się zwieńczeniem wysiłków, zmierzających do takiej adaptacji form i kształtów ogrodów, aby imitowały one naturę. Różnego rodzaju kręte ścieżki, strumyki i brzegi stawów eksponowano na tle wielkich trawników. Taki układ linii, podobnych do współczesnych, polskich liter kaligraficznych, uważany nawet za kanon piękna, był wyróżnikiem tego stylu. Grupy drzew lokalizowano dokoła skrzyżowań ścieżek oraz przy granicy ogrodu, a jednocześnie tworzyły one niezwykle czytelną sekwencję otwarć widokowych. Rezydencja w parkach kaligraficznych nie odgrywa już tak znaczącej roli jak w minionych epokach.
Creating seemingly fully natural and unspoiled forms of landscape at the end of the 19th century, calligraphic parks crowned efforts, which aimed at adapting garden shapes and forms to imitate nature. Varying shapes of curve paths, streams and lakesides were exposed at the background of big lawns. This system of lines – similar to contemporary Polish calligraphic letters, considered to be even a canon of beauty – was distinctive for that style. Trees marked crossings, borders and simultaneously created the sequences of marvellous interiors. The residence was not so important part of the park any more.
Klasyfikacja PKT
640000 Architektura
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.