The application of NiMH batteries in a light-duty electric vehicle
Wariant tytułu
Zastosowanie akumulatorów NiMH w lekkim użytkowym pojeździe elektrycznym
Autor
Noga, Marcin
Juda, Zdzisław
Opublikowane w
Technical Transactions
Numeracja
Vol. 116, iss. 1
Strony
197-221
Data wydania
2019
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Sekcja czasopisma
Mechanics
Język
angielski
ISSN
0011-4561
eISSN
2353-737X
DOI
10.4467/2353737XCT.19.014.10054
Słowa kluczowe
electric vehicle, NiMH battery, energy consumption, simulation, experimental research
pojazd elektryczny, akumulatory NiMH, zużycie energii, symulacja, badania eksperymentalne
Abstrakt
This article presents the results of experimental tests and simulations of a light-duty electric vehicle, in which the original lead-acid battery pack was replaced with a lightweight pack of nickel-metal-hydride (NiMH) batteries, which enabled a significant increase to the vehicle’s load capacity. The research was mainly focused on the aspect of electricity consumption and prediction of the range of the vehicle equipped with a new battery pack. The operation of a vehicle with total weights of 500 kg and 740 kg was analysed. Recorded vehicle speed waveforms were used to simulate vehicle motion in the Matlab/Advisor environment. The experiments showed a reduction in the specific energy consumption of a vehicle of lower weight, while simulation tests showed good compliance of the results of electricity consumption with experiments in relation to both the considered total vehicle weights.
W artykule zaprezentowano wyniki badań eksperymentalnych i symulacyjnych lekkiego, elektrycznego pojazdu użytkowego, w którym oryginalny zestaw akumulatorów kwasowo-ołowiowych został zastąpiony lekkim pakietem akumulatorów niklowo-metalowo-wodorkowych, co pozwoliło znacznie zwiększyć ładowność pojazdu. Badania skupiono głównie na aspekcie zużycia energii elektrycznej i predykcji zasięgu pojazdu wyposażonego w nowy zestaw akumulatorów. Analizowano zachowanie pojazdu o masie 500 kg oraz 740 kg. Przebiegi zmian prędkości zarejestrowane podczas jazd testowych użyto do przeprowadzenia symulacji ruchu pojazdu w środowisku Matlab/Advisor. Wyniki badań eksperymentalnych wskazały na ograniczenie jednostkowego zużycia energii przez pojazd o mniejszej masie, natomiast w badaniach symulacyjnych uzyskano dobrą zgodność zużycia energii z rezultatami eksperymentów w obu analizowanych przypadkach.