Tożsamość stoczni – nowe obiekty kultury w poprzemysłowym krajobrazie Gdańska
Wariant tytułu
Identity of the shipyard – new cultural buildings in the postindustrial landscape of Gdańsk
Autor
Matusik, Agnieszka
Opublikowane w
Wiadomości Konserwatorskie
Numeracja
nr 55
Strony
16-23
Data wydania
2018
Miejsce wydania
Warszawa
Wydawca
Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków
Język
polski
angielski
ISSN
0860-2395
DOI
10.17425/WK55GDANSK
Słowa kluczowe
system hydrologiczno-urbanistyczny, przestrzeń publiczna, tożsamość miasta
urban hydrological system, public space, identity of the city
Abstrakt
Rozwój przestrzenny Gdańska zawsze był nierozerwalnie związany z systemem hydrologicznym. Przebieg cieków wodnych oraz bliskość morza decydowały o możliwościach rozwojowych miasta na przestrzeni kolejnych epok. Zarówno tragiczna historia ostatniego wieku, jak i powojenne zagospodarowanie obszarów stoczniowych wyznaczyły nowe limitacje i nową tożsamość miasta. Powstające na obszarach postoczniowych Młode Miasto staje się nowym wizerunkiem najnowszej historii Gdańska.
Artykuł prezentuje strategię ponownego włączania obszarów postoczniowych w strukturę Gdańska poprzez lokalizowanie na tym obszarze istotnych funkcji publicznych o charakterze kulturalnym. Analizie poddano dwie realizacje ukazujące dwa sposoby interpretacji kontekstu i tożsamości miejsca: Muzeum II Wojny Światowej oraz Europejskie Centrum Solidarności.
The spatial development of Gdańsk has always been inextricably linked with its hydrological system. The locally encountered watercourses and the vicinity of the sea was decisive for the development opportunities of the city over subsequent centuries. The tragic history of the previous century, as well as the post-war development of the shipyard areas, determined new limitations and a new identity of the city. The Young City of Gdańsk, which is currently coming into being within the territory of the former shipyards, is becoming a new showcase of the latest history of Gdańsk.
This paper describes a strategy of re-incorporating the territories of the former shipyards into the structure of Gdańsk through locating essential public functions of the cultural nature in this area. The analysis focuses on two projects, illustrating two ways of interpreting the context and identity of the place: the Museum of the Second World War, and the European Solidarity Centre.