Hamowanie przeciwwłączeniem przewodowej lokomotywy kopalnianej z tranzystorowym układem sterowania
Wariant tytułu
Counter-current braking of the mine trolley locomotive equipped with the transistor-based control system
Autor
Dudek, Roman
Stobiecki, Andrzej
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Elektrotechnika
Numeracja
R. 106, Z. 15, 1-E
Strony
61-73
Data wydania
2009
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Słowa kluczowe
napęd trakcyjny, układ sterowania impulsowego, hamowanie przeciwwłączeniem
traction drive, pulse-mode control system, counter-current braking
Abstrakt
Lokomotywa kopalniana Ld 30 zasilana jest z sieci trakcyjnej napięciem 250 V DC i napędzana dwoma silnikami szeregowymi o łącznej mocy 83 kW. Hamulcem podstawowym jest hamulec mechaniczny, a jako pomocnicze stosuje się elektryczne hamowanie dynamiczne. Brak hamulca pneumatycznego i niezbyt poręczny hamulec mechaniczny powodują, że w lokomotywach Ld 30 maszyniści stosunkowo często stosują zabronione przepisami hamowanie przeciwwłączeniem, szczególnie przy pracach manewrowych. W artykule przedstawiono konsekwencje wykonania hamowania przeciwwłączeniem w przypadku rezystorowego układu sterowania oraz układu regulacji impulsowej z tranzystorami mocy IGBT (IPM), opracowanego do modernizacji lokomotyw Ld 30. Zaprezentowano rozwiązanie zapobiegające negatywnym skutkom takiego hamowania. Podano wyniki symulacji komputerowych stanu hamowania przeciwwłączeniem dla lokomotywy Ld30 i dla powszechnie stosowanej w górnictwie lokomotywy Ld31 oraz wyniki badań laboratoryjnych.
The mine locomotive type Ld 30 is supplied from the 250 V DC overhead network and driven with 2 DC series motors with combined power of 83 kW. A hand brake is the main brake there and electric dynamic braking is used as the auxiliary braking. Lack of an air brake and the inconvenient in use hand brake are the reasons, that the Ld 30 engine drivers relatively frequently apply the banned counter-current braking, especially at shunting operations. Consequences of performing of the counter-current braking in both resistance control system and pulse-mode control system with the IGBT transistors (IPMs), which was developed to modernize this locomotive type, are shown in the paper. The solution preventing negative results of this braking is described. The results of computer simulations of the counter-current braking operation in cases of both Ld 30 locomotive type and the main mine locomotive type Ld 31 are shown and the results of laboratory tests are also given.
Klasyfikacja PKT
430000 Elektrotechnika
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.