From Venustas to Firmitas in sustainable architecture
Wariant tytułu
Od Venustas do Firmitas w zrównoważonej architekturze
Autor
Grzelakowski, Tomasz
Data wydania
2018
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Opublikowane w
Defining the architectural space : rationalistic or intuitive way to architecture : monograph. Vol. 5 = Definiowanie przestrzeni architektonicznej : racjonalistyczna czy intuicyjna droga do architektury : monografia. Vol. 5 / edited by Tomasz Kozłowski
Strony
43-52
Język
angielski
ISBN
978-83-65991-10-2
Słowa kluczowe
proecological, sustainable, architecture
proekologiczna, zrównoważona, architektura
Abstrakt
The shape of contemporary architecture – especially pro-ecological architecture – is attributed to the goals that can be associated with the Vitruvian Utilitas. The quality of the final results based on the evaluation of the scientifically researched and optimized parameters. Paradoxically, this rational process leads to the intuitive category of Venustas. Is such a transition possible at all? Is it only one of the ways to understand the implementation of the idea of Firmitas, as a way to minimize the ecological footprint. Is there a space of association for an evolutionary and rationalistic description of reality with an undefined aesthetic category? What kind of changes does it require? The article attempts to outline the answer to this.
W kształtowaniu współczesnej architektury, zwłaszcza proekologicznej, prymat przyznaje się celom, które można przypisać do witruwiuszowskiej katergorii Utilitas. Ostateczna opinia o jej jakości jest skutkiem optymalizacji parametrów wybranych w wyniku badań naukowych. Paradoksalnie jednak ten racjonalny proces prowadzi do konieczności odwołania się ostatecznie do intuicyjnej kategorii Venustas. Czy jednak takie powiązanie jest w ogóle możliwe? Czy jest ono jedynie swoiście rozumianą realizacją idei Firmitas jako drogi do minimalizacji śladu ekologicznego. Czy istnieje przestrzeń, w której taki ewolucyjny i racjonalistyczny opis rzeczywistości wiąże się z nieokreśloną kategorią estetyczną? Jakie zmiany wymagane są w rozumieniu tego ujęcia? Artykuł podejmuje próbę zarysowania odpowiedzi na ten problem.