In 1961, a group of six British architects released the first issue of Architecture Telegram. A completely unprofessional-looking, two-page newsletter was published in an unimpressive print run of 400 copies. In the following issues, the number of pages and number of copies increased and the name shortened. Today we know this newsletter under the name Archigram, which we identify with a group formed by three angry young architects and three experienced, less angry, but with an open mind. In this way, an explosive mixture was created. They rejected pathos, rationalism and historical ballast in architecture. In the years of their activity as a group, Archigram realized only three non-serious projects; among them the pool for Rod Stewart seems to be the most serious. They also left behind thousands of unrealized, futuristic, often bizarre and impractical visions. They were like Thomas Alva Edison in the world of architecture, who had only a few brilliant inventions on over 1000 patented, the rest was completely useless. However, if we ask a question, who has had a significant influence on the world of contemporary architecture, perhaps many will answer: Archigram.
W 1961 roku grupa sześciu brytyjskich architektów wydała pierwszy numer pisma Architecture Telegram. Zupełnie nieprofesjonalnie wyglądająca, dwustronicowa gazetka wydrukowana została w mało imponującym nakładzie 400 egzemplarzy. W kolejnych numerach zwiększono nakład i liczbę stron, a także skrócono nazwę. Dziś znamy to pismo pod nazwą Archigram, którą utożsamiamy z grupą utworzoną przez trzech młodych gniewnych architektów oraz trzech doświadczonych, mniej gniewnych, za to z otwartym umysłem. W ten sposób powstała mieszanka wybuchowa. Intuicyjna droga do architektury to była ich droga. Odrzucali w architekturze patos, racjonalizm i historyczny balast. W latach swojego istnienia jako grupa Archigram zrealizował jedynie trzy mało poważne projekty, z których basen dla Roda Stewarta wydaje się być najpoważniejszy. Pozostawili po sobie również tysiące niezrealizowanych, futurystycznych, często dziwacznych i niepraktycznych wizji. Byli jak Thomas Alva Edison architektury, w przypadku którego na ponad 1000 opatentowanych wynalazków przypadało tylko kilka genialnych, reszta była kompletnie bezużyteczna. Jeśli jednak zadamy pytanie, kto wywarł znaczący wpływ na świat współczesnej architektury, to być może wielu odpowie – Archigram.