Problem badawczy związany jest z poszukiwaniem efektywnych sposobów aktywizacji małych i średnich miast w Polsce mających dostęp do śródlądowych i morskich szlaków żeglugowych.
Celem badań jest identyfikacja tych ośrodków miejskich, których rozwój może być oparty na przystaniach wodnych jako wiodącym czynniku miastotwórczym oraz przedstawienie modelowych rozwiązań urbanistyczno-architektonicznych w tym zakresie.
W pracy przedstawiono specyfikę polskich małych i średnich miast na tle europejskim. Przeanalizowano sieć dróg wodnych śródlądowych i morskich. Omówiono przykłady miast europejskich, które zawdzięczają swój rozwój lokalizacji marin i przystani wodnych. Przeanalizowano rozwiązania funkcjonalno-techniczne, architektoniczno-kompozycyjne oraz relacje marin z miastem wpływające na jakość przestrzeni zurbanizowanej. Na tej podstawie wyodrębniono czynniki mające największy wpływ na aktywizację małych i średnich miast oraz zbadano możliwości ich aplikacji w warunkach polskich.
W pracy zastosowano następujące metody badawcze: analiza danych statystycznych i planistycznych, studia porównawcze, wizje lokalne i kwerendy terenowe, eksperyment okazjonalny w formie koncepcji projektowej modelowej mariny w wybranej lokalizacji.
Badania doprowadziły do wyodrębnienia grupy 124 miast kwalifikujących się do aktywizacji za pomocą marin, wśród których za najbardziej predysponowane uznano pięć ośrodków Puck, Darłowo, Ustkę, Police i Sopot. Przedstawiono autorski projekt mariny w Pucku, który posłużył do sformułowania wymagań architektoniczno-urbanistycznych dla marin mających pełnić funkcje miastotwórcze.
The research problem is associated with searching for the effective ways of activation of small- and medium-sized cities in Poland having an access to inland and sea routes.
The research is aimed at identifying these urban centers, whose development may be based on marinas as a leading city-forming factor and presenting model urban and architectural solutions in this field.
The work presents the specificity of Polish small- and medium-sized cities against the European background. Analyzed is the network of inland and sea routes. Discussed are examples of European cities that owe their development to the location of marinas and water harbours. Analyzed are functional and technical, architectural and compositional solutions as well as marina relations with a city, affecting the quality of urban space. On this basis, extracted are factors that have the greatest impact on activation of small- and medium-sized cities and examined are the possibilities of their application in Polish conditions.
Following research methods were applied in this work: analysis of statistical and planning data, comparative studies, local visions and field queries, occasional experiment in the form of a design concept of a model marina in a selected location.
The research led to extracting a group of 124 cities qualifying for activation with the help of marinas, among which five centers were considered as the most predisposed ones: Puck, Darłowo, Ustka, Police and Sopot. Presented is the author's project of marina in Puck, which was used to formulate architectural and urban requirements for marinas which are to perform city-forming functions.