Analiza możliwości skrócenia czasu przejazdu Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście w oparciu o nowy tabor
Wariant tytułu
Analysis of the possibility of shortening travel time of the Tricity Urban Railway based on the new rolling stock
Autor
Danielczyk, Filip
Data wydania
2019
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Koło Naukowe Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej im. T. Kościuszki
Opublikowane w
Współczesne problemy transportu : opracowanie monograficzne. T. 2, Transport kolejowy / pod redakcją Krystiana Baneta
Strony
23-35
Język
polski
ISBN
978-83-953673-2-8
Słowa kluczowe
Szybka Kolej Miejska, Aglomeracja Trójmiejska, czas jazdy, tabor kolejowy
Urban rail transit, Tricity agglomeration, travel time, rolling stock
Abstrakt
Referat ma na celu zbadanie możliwości skrócenia czasu przejazdu pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście w relacji Gdańsk Śródmieście – Wejherowo po zastąpieniu wysłużonych zespołów trakcyjnych EN57 taborem typu Impuls 31WE. Zbadano czas przejazdu pociągów między Gdańskiem Śródmieście a Wejherowem. Pomiary wykonano w niezmodernizowanych jednostkach EN57 oraz w Impulsach 31WE (porównano najmniej dynamiczny tabor z pojazdem, który w przyszłości zastąpi elektryczne zespoły trakcyjne EN57). Wyniki badań zawierają m.in uśrednione wartości przyspieszenia i hamowania taboru oraz czasy postojów na przystankach. Przedstawione zostały rezerwy czasowe w rozkładzie dla pojazdu EN57 oraz 31WE. Dokonano optymalizacji maksymalnej prędkości na linii kolejowej 250 (będącej w zarządzie PKP SKM) w odniesieniu do możliwości nowego taboru biorąc pod uwagę obowiązującą obecnie drogę hamowania. Następnie sformułowano wnioski w odniesieniu do tezy. Na końcu referatu zamieszczona jest także symulacja czasu przejazdu na przytoczonej wyżej trasie gdyby na sieć trójmiejskiej SKM wprowadzić pojazdy oraz system sterowania ruchem znane z sieci metra.
The aim of this report is to show the possibility of shortening the travel time by SKMT rains beetwen Gdańsk Śródmieście - Wejherowo after replacing the old trains EN57 with the Impuls 31WE type rolling Stock. The measurements were performed in the non-modernized electric multiple unit EN57 and Impuls 31WE (the least dynamic rolling stock with the vehicle will be compared, which in the future will replace the EN57). The test results include averaged values of rolling stock acceleration and braking as well as stop times at stations and stops. Time reserves have been presented in the timetable for EN57 and 31WE vehicles. The maximum speed was also optimized on the 250 railway line (belonging to PKP SKM) in relation to the possibility of new rolling stock. Then conclusions were formulated in relation to the thesis. At the end of the paper, a simulation of the travel time on the relation Gdańsk – Wejherowo was carried out if on the network of the SKM, vehicles and a train traffic control system known from the metro network should be used.