Jak popularyzować transport rowerowy? Analiza porównawcza systemu komunikacji rowerowej w Warszawie i Kopenhadze
Wariant tytułu
How to promote bicycling? Analysis of cycling transport system in Warsaw and Copenhagen
Autor
Miłuch, Oktawia
Data wydania
2019
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Koło Naukowe Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej im. T. Kościuszki
Opublikowane w
Współczesne problemy transportu : opracowanie monograficzne. T. 3, Ruch pieszy i rowerowy. Przestrzeń publiczna / pod redakcją Krystiana Baneta
Strony
6-19
Język
polski
ISBN
978-83-953673-3-5
Słowa kluczowe
komunikacja rowerowa, analiza porównawcza, Warszawa
cycling, comparative analysis, Warsaw
Abstrakt
W roku 2017 Warszawskie Badanie Ruchu wykazało, że 5,5 proc. podróży niepieszych odbyła się za pomocą roweru, podczas gdy w Kopenhadze odsetek podróży wykonywanych tym samym środkiem transportu wyniósł aż 36 proc., a liczba rowerów posiadanych przez kopenhażan ponad pięciokrotnie przewyższała liczbę posiadanych przez nich samochodów. W rankingach na najbardziej przyjazne użytkownikom rowerów miasto niezaprzeczalnie przoduje Kopenhaga, która ze swoją rozwiniętą infrastrukturą rowerową stwarza dogodne warunki poruszania się zróżnicowanej grupie uczestników ruchu drogowego (od najmłodszych po seniorów). W przypadku Warszawy nie możemy mówić o tak spektakularnych wynikach, jakie osiąga stolica Danii. Wbrew niewątpliwych inwestycji miasta w system komunikacji rowerowej wciąż jest on nieidealny ─ sieć ścieżek rowerowych, mimo wytycznych projektowych najwyższej klasy, często budowana jest niezgodnie z nimi. Naglącym problemem jest również brak dostatecznej ilości miejsc parkingowych dla rowerów. W pracy zostaną wskazane rozwiązania zastosowane w Kopenhadze, które warunkują sukcesy działań podejmowanych w ramach przyjętej tam polityki rowerowej. Na podstawie analizy porównawczej zaproponowane zostaną pewne modyfikacje warszawskiej infrastruktury oraz działania mające na celu efektywne promowanie roweru jako środka transportu. W oparciu o badania różnych dziedzin nauki zostaną nakreślone liczne powody, dla których rower powinien stać się jednym z najważniejszych środków transportu w mieście.
According to the Warsaw Traffic Study 2017, 5,5% of trips were carried out by bicycle. During the same period the bicycling modal share of trips to work and education in Copenhagen was on the level of 36%. The bicycles owned by Copenhageners outnumber their cars. The capital of Denmark was again ranked as the world’s most bicycle ─ friendly city. What makes Copenhagen so high ─ rated in this ranking? The answer is very complex, but for sure among worth mentioning is its well-developed infrastructure which enables people in all age to use bike as mode of transport. In comparison with Danish capital Warsaw does not achieve such spectacular results. Although huge investments in bicycle infrastructure have been made in recent years there is still work to be done. The necessity to build new bicycle tracks and parking facilities is still present. Existing infrastructure needs to be more consistent. In this paper some components of Copenhagen cycling policy will be shown. Their successful implementation will be an inspiration for proposing some changes in Warsaw's bicycle infrastructure. After comparison with Danish methods, some adjustments in campaigns promoting bicycles as a mode of transport will also be suggested. All in all, there is still one very important question to be answered ─ why people should bicycle more? An attempt to answer it will be made alluding to multidisciplinary studies.