Koncepcja przebudowy węzła transportowego w obrębie pętli tramwajowej „Oliwa” w Gdańsku
Wariant tytułu
The concept of rebuilding the transport interchange in the area of tram loop "Oliwa" in Gdańsk
Autor
Gronowski, Jakub
Skrocka, Agata
Data wydania
2019
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Koło Naukowe Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej im. T. Kościuszki
Opublikowane w
Współczesne problemy transportu : opracowanie monograficzne. T. 6, Infrastruktura transportu / pod redakcją Krystiana Baneta
Strony
33-47
Język
polski
ISBN
978-83-953673-6-6
Słowa kluczowe
węzeł transportowy, transport publiczny, koncepcja
transport interchange, public transportation, conception
Abstrakt
W ostatnich latach polskie miasta intensywnie modernizują infrastrukturę transportową w celu ułatwienia mieszkańcom poruszania się po nich. W Gdańsku charakter rozwoju transportu publicznego skłania do projektowania zintegrowanych węzłów przesiadkowych w miejscach o dużym zagęszczeniu różnych linii komunikacyjnych. Wspomniane węzły to miejsca skupiające wiele środków transportu miejskiego, umożliwiające szybką i komfortową przesiadkę za sprawą istniejącej infrastruktury, takiej jak np. wspólne perony przystankowe dla autobusów i tramwajów. Są zlokalizowane najczęściej w taki sposób, aby zwiększyć zasięg działania sieci transportu publicznego i uczynić ją bardziej dostępną dla pasażera przy zniwelowaniu utrudnień związanych z przesiadkami.
W referacie skupiono się na problematycznym miejscu w Gdańsku, jakim jest otoczenie pętli tramwajowej „Oliwa”. Przeprowadzono analizę czasu przesiadki na istniejącym węźle oraz omówiono istniejące węzły transportowe na przykładach z Gdańska i Helsinek. Wykonano także projekt zmiany organizacji ruchu w obrębie ulic Obrońców Westerplatte, Opata Jacka Rybińskiego i alei Grunwaldzkiej, a także przebudowy istniejącej pętli tramwajowej w celu wyposażenia jej w niezbędną infrastrukturę obsługującą ruch autobusowy i usprawniającą wymianę pasażerów między różnymi środkami transportu.
In recent years the transport infrastructure in many Polish cities has been modernised to make moving around the city easier for citizens. In Gdansk, the character of public transportation development leads to designing of transport interchanges in places of huge concentration of public transport lines. The transport interchange is a place, which concentrates many mods of public transport and allows to change in fast and comfortable way by using existing infrastructure such as shared platforms for buses and trams. Their location usually gives passengers a chance for an effortless commuting to as many city areas as it is possible, with provided high level of comfort of changes.
The paper is focused on problematic area in the city of Gdańsk, which is the „Oliwa” tram loop. The analysis of the duration of changes on the existing loop was performed and as examples described other interchanges in Gdańsk and Helsinki. The paper also includes the project of the traffic organization change in the area of Obrońców Westerplatte street, Opata Jacka Rybińskiego street and Grunwaldzka avenue. In addition, it includes a conception of the existing tram loop modernisation, which is aimed at providing bus traffic and the higher standard of changes between different means of transport.