This article addresses the issue of design in archaeological heritage, which it discusses on the example of the world-famous design, i.e., the New Acropolis Museum by Bernard Tschumi Design Studio. The design touches upon all major topics related to an investment of this type, such as the protection of architectural and archaeological relics, protection and preservation of the cultural landscape or embedding a massing in the existing historical urban tissue. Special emphasis was placed on the problem of designing within the archaeological heritage and at the archaeological site, which was under excavation during the construction of the museum building. This fact generated very serious concerns in the conservation community and among the public about the safety of discovered relics of ancient buildings. Aware of the problems related to the facility’s design and construction and analyzing the solutions used here, the author approaches the discussed example as a case study, drawing conclusions far beyond the history of the building’s construction.
Artykuł porusza temat projektowania w obszarze dziedzictwa archeologicznego, omawiając go na przykładzie światowej sławy dzieła – Nowego Muzeum Akropolu autorstwa Studia Projektowego Bernarda Tschumi. Realizacja ta dotyka wszystkich istotnych zagadnień związanych z inwestycją tego typu, jak ochrona reliktów architektonicznych i archeologicznych, ochrona i zachowanie krajobrazu kulturowego czy osadzenie bryły w istniejącej historycznej tkance miejskiej. Szczególny nacisk położono na problem związany z projektowaniem w obrębie dziedzictwa archeologicznego oraz na stanowisko archeologiczne, które podczas realizacji budynku znajdowało się w trakcie badań terenowych. Fakt ten wzbudził w środowisku konserwatorskim i wśród opinii publicznej obawy o bezpieczeństwo odkrywanych reliktów antycznej zabudowy. Śledząc problemy związane z projektem, a następnie wznoszeniem obiektu oraz analizując zastosowane tu rozwiązania, autorka traktuje omawiany przykład jako tzw. case study, wyciągając wnioski o charakterze znacznie szerszym niż historia powstawania budowli.