Postawiona w pracy teza zakłada, że rozwój nowego modelu lotnictwa cywilnego w Europie – tzw. przewoźników niskokosztowych – spowodował konieczność przystosowania terminali lotniczych do nowych uwarunkowań. Na podstawie sformułowanych kryteriów wyboru, wyodrębnione zostały przykłady zrealizowanych terminali lotniczych przeznaczonych dla przewoźników niskokosztowych (19 obiektów) oraz terminali referencyjnych (10 obiektów). Analizę przypadków przeprowadzono pod kątem wybranych zakresów problemowych: lokalizacyjnych, urbanistycznych, funkcjonalnych, estetyczno-wrażeniowych, konstrukcyjnych, instalacyjnych oraz środowiskowych. Przeprowadzone prace badawcze wykazują istnienie charakterystycznych, w dużej części unikalnych cech architektury terminali pasażerskich wyróżniających je spośród pozostałych obiektów. Badania potwierdzają tezę, iż zachodzące zmiany w strukturze rynku lotnictwa pasażerskiego związane z ekspansją sektora przewozów niskokosztowych, zdeterminowały wprowadzenie daleko idących modyfikacji we wcześniejszym modelu terminalu lotniczego.
The thesis presented in the paper claims that the development of a new model of civil aviation in Europe - the so-called low-cost carriers - has made it necessary to adapt airport terminals to the new conditions. On the basis of the formulated selection criteria, examples of realized air terminals intended for low-cost carriers (19 facilities) and reference terminals (10 facilities) were singled out. The analysis of the cases was carried out in terms of selected problem scopes: locational, urban, functional, aesthetic, structural, installation and environmental. The research work carried out shows the existence of characteristic, in large part unique, features of passenger terminal architecture that distinguish them from other facilities. The research confirms the thesis that the ongoing changes in the structure of the passenger aviation market associated with the expansion of the low-cost sector, determined the introduction of far-reaching modifications in the earlier model of the air terminal.