dom jednorodzinny, bryła, kompozycja, estetyka, funkcjonalizm
single-family house, shape, composition, aesthetics, functionalism
Przedmiotem pracy jest architektura współczesnego domu jednorodzinnego. Problem badawczy dotyczy próby odnalezienia cech i czynników, dzięki którym mógłby on zostać uznany za idealny. Podjęty temat jest bardzo złożony i definiowany przez wiele subiektywnych aspektów, stad znalazło się w nim określenie sugerujące jedynie próbę odnalezienia kierunku – dobrej drogi do projektowania, gdyż gotowy schemat jest niemożliwy do stworzenie.
Badania podjęto w wyniku szczególnego zainteresowania architekturą mieszkaniową, a co za tym idzie chęci usystematyzowania i poszerzenia wiedzy z tego zakresu. Temat opracowany został w nadziei uzyskania pozytywnego wpływu na pracę zawodową samej autorki, jak i innych architektów. Analizie poddano różne typy współczesnych domów jednorodzinnych zlokalizowanych w Polsce, jak i poza jej granicami. Główną część pracy poprzedza Słowo na początek, zawierające krótkie omówienie wątków pobocznych, jednak ściśle związanych z domem i jego odbiorem, który zawarty został w rozdziałach: Człowiek, Dom, Piękno. Poruszony został również temat tak zwanych domów ikonicznych, stworzonych przez wielkich Mistrzów architektury. Ich analiza miała na celu przybliżenie i uwidocznienie uniwersalnych, ponadczasowych cech, które pozwoliły na określenie ich mianem idealnego, a także na stałe zapisały je na kartach historii.
Praca porusza aspekty zarówno z zakresu formy, kompozycji, relacji z otoczeniem, jak również tak zwanej psychologii architektury. Z uwagi na fakt, iż ukazuje różne podejścia do projektowania, prezentując cały wachlarz różnorodnych możliwości, w celu zachowania porządku przyjęto podział na trzy kategorie. Wynikają one z ukształtowania formy architektonicznej obiektów, są to: Architektura racjonalna, Architektura na rozdrożu, a także Architektura intuicyjna. Przyjęty podział jest zarazem odzwierciedleniem nazw kolejnych rozdziałów. Całość wywodu kończy podsumowanie zawarte w części Słowo na koniec.
The subject of this thesis is the architecture of a modern single-family house. The research problem involves the attempt to find the features and factors by which it could be considered as ideal. The subject is very complex and defined by many subjective aspects, hence a description that only suggest an attempt to find a direction – a good way to design, because a ready diagram is impossible to create.
The research was undertaken as a result of a special interest in housing architecture, and hence the desire to systematize and broaden knowledge in this field. The topic was developed in a hope of obtaining a positive influence on the professional work of the author herself as well as other architects. Various types of modern single-family houses located in Poland and abroad have been analyzed. The main part of the work is proceeded by Word for the Beginning containing a short discussion of the threads not directly related to architecture, but closely related to the house and its reception, which is included in chapters: Human, Home, Beauty. The topic of so-called iconic houses, created by the great Masters of Architecture, was also touched upon. The analysis of the houses was aimed at bringing closer and showing the universal, timeless features that allowed them to be described as ideal, and permanently recorded them on the pages of history.
The thesis deals with aspects of form, composition, relationship with the environment, as well as the so-called psychology of architecture. Due to the fact that it shows different approaches to design, presenting a whole range of various possibilities, in order to maintain sequence, the division into three categories was adopted. Resulting from shaping the architectural form of the described objects, these are: Rational architecture, Architecture at a crossroads, as well as Intuitive architecture. The adopted division is at the same time a reflection of subsequent chapters. The whole argument ends with a summary contained in the Word for the End section.