neowernakularyzm, modernizm, architektura sakralna, ustawodawstwo, Wojciech Pietrzyk
neovernacularism, modernism, sacred architecture, legislation, Wojciech Pietrzyk
W rozprawie doktorskiej podjęto próbę zbadania, jak w architekturze modernistycznej manifestuje się neowernakularyzm, skupiając się na twórczości Wojciecha Pietrzyka. Praca składa się z kilku części, kluczowe są rozdziały dotyczące analizy projektów Wojciecha Pietrzyka, ich kontekstu kulturowego oraz wpływu na współczesne rozumienie modernizmu w Polsce. Omówiono, jak architekt łączy elementy modernistyczne z inspiracjami regionalnymi, tworząc unikalne dzieła odzwierciedlające globalne tendencje i lokalne specyfiki. Przeanalizowano wybrane projekty, ich aspekty formalne, funkcjonalne i kontekstualne, aby ukazać, jak neowernakularyzm przejawia się w pracach W. Pietrzyka. Praca porusza szerszą perspektywę, wskazując miejsce neowernakularyzmu w polskim modernizmie i badając, jak podejście architekta wpisuje się w krajowe i międzynarodowe nurty architektury. Analizowane są realizacje, niezrealizowane projekty, prezentacje konkursowe i teoretyczne opracowania, co pozwala na pełniejsze zrozumienie wkładu Wojciecha Pietrzyka w rozwój modernizmu. Rozprawa wzbogacona jest o porównanie z innymi modernistami w Polsce i na świecie, co ukazuje unikatowość i innowacyjność jego podejścia. Zawarto grafiki i reprodukcje oryginalnych projektów, które ilustrują omawiane prace, a zgromadzone materiały źródłowe, w tym dokumentacja konkursowa i korespondencja, stanowią cenne uzupełnienie analizy.
The dissertation attempts to examine how neo-vernacularism manifests itself in modernist architecture, focusing on the work of Wojciech Pietrzyk. The study is divided into several parts, with key chapters analyzing W. Pietrzyk's projects, their cultural context, and their impact on contemporary understanding of modernism in Poland. It discusses how the architect blends modernist elements with regional inspirations, creating unique works that reflect both global trends and local specifics. Selected projects are analyzed in terms of formal, functional, and contextual aspects to show how neovernacularism appears in W. Pietrzyk's work. The dissertation takes a broader perspective, highlighting neovernacularism's place in Polish modernism and examining how Pietrzyk's approach fits into national and international architectural trends. Realized and unrealized projects, competition presentations, and theoretical works are analyzed to provide a fuller understanding of W. Pietrzyk's contribution to modernism. The study is enriched by comparisons with other modernists in Poland and globally, showcasing the uniqueness and innovation of his approach. The dissertation includes graphics and reproductions of original projects, illustrating the discussed works, and source materials, including competition documentation and correspondence, providing valuable additions to the analysis.