The phenomenon of horse-drawn field railways is typical for the fertile plain areas of the former Kingdom of Hungary. In the territory of present-day Slovakia, they were built mainly in the southern areas of western Slovakia—the districts of Nové Zámky and Komárno. Their primary function was to transport agricultural commodities from the fields to the towns. Secondarily, they were also used for transporting people and supplying remote farms. The greatest expansion of this type of transport was registered in the first half of the twentieth century. This study answers the questions “What was it?” and “What did it look like?” through the reconstruction of a no-longer-existing railway line that connected the town of Nové Zámky with several farmsteads in the cadaster of Nové Zámky and Nesvady. This research was based on the analysis of available historical map sheets and field research. The result is a presentation in the form of a multimedia map containing a reconstruction of this route together with descriptions of the associated realities.
Fenomen polnej kolei konnej jest typowy dla obszarów żyznych równin dawnego Królestwa Węgier. Na terenie obecnej Słowacji koleje te były budowane przeważnie na obszarze zachodniej Słowacji – w powiatach Nové Zámky i Komárno. Ich główną funkcją był transport towarów rolniczych z pól do miast. Były one również używane do transportu pasażerów i do zaopatrywania odosobnionych gospodarstw. Największy rozwój tego środka transportu zarejestrowano w pierwszej połowie XX w. Artykuł odpowiada na pytania: „czym były?” oraz „jak wyglądały?” poprzez rekonstrukcję nieistniejącej już linii kolejowej, która łączyła miasteczko Nové Zámky z wieloma gospodarstwami w gminach katastralnych Nové Zámky i Nesvady. Badanie oparto na analizie dostępnych map historycznych oraz badaniach terenowych. Wynikiem badań jest prezentacja w formie mapy multimedialnej zawierającej rekonstrukcję przedmiotowej trasy z opisem otaczającej ją rzeczywistości.