rower elektryczny, hamowanie, przyspieszanie, opóźnienie, zmiana pasa ruchu, zawracanie
electric bicycles, braking, acceleration, deceleration, lane changes, U-turns
Abstrakt
W Polsce eksploatowanych jest coraz więcej rowerów elektrycznych, a co za tym idzie – możemy spodziewać się także wzrostu liczby zdarzeń drogowych z ich udziałem. W literaturze niewiele jest wyników badań dynamiki ruchu takich rowerów, dlatego podjęto temat badawczy, aby choć częściowo uzupełnić braki. W artykule podano wyniki badań: przyspieszania i intensywnego hamowania, zmiany pasa ruchu i zawracania dwóch modeli rowerów elektrycznych marki Unibike, tj. Swift i Optima. Badania podstawowe zostały uzupełnione próbami hamowania wykonanymi na drogach rowerowych o nawierzchni asfaltowej i betonowej, kostce brukowej oraz pokrytej specjalną farbą.
The quantity of electric bicycles in Poland is increasing, and consequently, the quantity of road accidents involving them is also likely to increase. There are few research results in the literature on the dynamics of movement of such bicycles, so the research was undertaken to at least partially fill the gaps. The article presents the results of tests on acceleration and intensive braking, lane changes, and U-turns for two Unibike electric bicycle models, Swift and Optima. The basic tests were supplemented with braking tests on bicycle paths with asphalt and concrete surfaces, paving stones and surface covered with special paint.