-
Tytuł
-
Biblioteka akademicka w dobie społeczeństwa informacyjnego i jej rola w procesie otwartego udostępniania wiedzy
-
Wariant tytułu
-
Academic library in days of informative society and their role in the open facilitation of knowledge
-
Autor
-
Musiela, Magdalena
-
Data powstania
-
2011
-
Język
-
polski
-
Uwagi
-
Poster przedstawiony na ogólnopolskiej konferencji naukowej: Otwarte zasoby wiedzy - nowe zadania uczelni i bibliotek w rozwoju komunikacji naukowej. Kraków - Zakopane, 15–17 czerwca 2011 r.
-
Słowa kluczowe
-
biblioteka akademicka, otwarte zasoby wiedzy, społeczeństwo informacyjne, czytelnik, użytkownik, źródło informacji, szkolenie biblioteczne, czasopisma elektroniczne, bazy danych, książka
academic library, open knowledge resources, informative society, reader, user, source of information, library learning, e-newspaper, data base, book
-
Abstrakt
-
Rozwijające się technologie informacyjne przyczyniają się do szybkiego przekazywania różnego rodzaju informacji. Jednym ze źródeł zdobywania wiedzy są biblioteki akademickie, które mają także znaczenie dla rozwoju społeczeństwa. W prezentowanym materiale na temat „Biblioteka akademicka w procesie otwartego udostępniania wiedzy” autorka przedstawia oczekiwania użytkowników bibliotek akademickich miasta Poznania, którymi są losowo wybrani studenci Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM, Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM oraz studenci Uniwersytetu Ekonomicznego, korzystający ze zbiorów Biblioteki Głównej UE. Zebrane materiały i wnioski opracowano na podstawie przeprowadzonych przez autorkę anonimowych badań ankietowych, realizowanych w okresie od października do grudnia 2010 roku. Pytania ankietowe dotyczyły między innymi: szkolenia bibliotecznego z podziałem szkoleń na prowadzone w formie tradycyjnej (oprowadzenie po bibliotece) i zdalnej (e-learning), ściśle związanej ze zmianami w procesie kształcenia, oraz korzystania z materiałów oferowanych przez biblioteki akademickie w formie drukowanej (książki, czasopisma) i elektronicznych (np. e-booki, bazy danych). Wyniki pokazują w jaki sposób, jak często i z jakich źródeł informacji korzystają ankietowani użytkownicy bibliotek oraz skąd czerpią informacje o dostępnych źródłach, a także jakie formy szkolenia bibliotecznego preferują. Na podstawie wyników badań Autorka podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie: czy biblioteki akademickie są postrzegane przez ich użytkowników jako czytelne i ogólnodostępne źródło zasobów wiedzy.
Advancing information technologies become a source of fast transmission of various types of information. One of these sources of gaining knowledge are academic libraries, which are also important to the development of the society. In the presented materials entitled – Academic library in the process of making knowledge available to the public – I would like to enumerate expectations of users of the academic libraries of Poznań, who include randomly chosen students of the Faculty of Polish and Classical Philology of Adam Mickiewicz University, Faculty of Political Science and Journalism of Adam Mickiewicz University and students of the University of Economics, who use books from the collections of the Main Library of the University of Economics. The collected materials and conclusions were prepared on the basis of anonymous polls carried out by the author in a period from October to December 2010. The questions concerned among others library training, with division into traditional form (library tour) and self-learning (e-learning form) – which is closely connected with the changes in the process of education, and they also concerned the usage of materials offered by the academic libraries in printed form (books, magazines) and electronic form (e.g. e-books, databases) The results show the way and frequency of using the information sources, describe the sources used by the pollees, and reveal where the pollees get information on available sources and which types of library training they prefer. On the basis of the results the Author makes an attempt to answer the following question: do the users view academic libraries as clear and open-access information sources?
-
Klasyfikacja PKT
-
820000 Informacja naukowa. Księgoznawstwo. Bibliotekoznawstwo. Czytelnictwo. Archiwistyka
-
Wydział
-
Zbiory cyfrowe BPK
-
Licencja
-
Creative Commons; cc by 3.0 pl
-
Prawa dostępu
-
Zasób dostępny dla wszystkich