komunikacja naukowa, Harold Lasswell, Claude Elwood Shannon, Warren Weaver, komunikacja interpersonalna, nowe media, komunikacja masowa, bibliotekarz
scholarly communication, Harold Lasswell, Claude Elwood Shannon, Warren Weaver, interpersonal communication, new media, mass communication
Poprzez przywołanie podstawowych teorii komunikowania, stosowanych w nauce o komunikowaniu, przedstawiono analizę współczesnego procesu komunikacji naukowej. Rozważane przy poszczególnych etapach komunikowania zagadnienia koncentrują się wokół zjawisk istotnych z punktu widzenia bibliotekarza i jego roli w procesie komunikacji naukowej. Wykorzystano teorie, modele, dotyczące: komunikowania masowego - Harolda Lasswella (1948) oraz komunikowania interpersonalnego - Claude'a Elwooda Shannona i Warrena Weavera (1948). Odpowiedzi na pytania z formuły H. Lasswella (kto? co? jakim kanałem? do kogo? z jakim skutkiem?) pozwalają na analizę pięciu aspektów procesu: nadawcy, komunikatu, medium, odbiorcy oraz efektu. Model komunikacji interpersonalnej C.E. Shannona i W. Weavera podkreśla znaczenie: wierności przekazywanych komunikatów, procesów kodowania i dekodowania, istnienie różnego rodzaju szumów – zakłóceń procesu (semantyczny, wewnętrzny, zewnętrzny). Składowe modelu uwydatnią problemy szczególnie istotne dla uczestników, a także badaczy współczesnej komunikacji naukowej. Podkreślono znaczenie ewolucji mediów – głównego czynnika przemian, jakie następują w komunikacji naukowej. Za sprawą nowych narzędzi komunikowania w komunikacji naukowej zachodzą rewolucyjne zmiany. Następuje przechodzenie od modelu jednokierunkowego do dwukierunkowych interakcji, zatarcie granic pomiędzy nadawcą i odbiorcą komunikatu, wzrost sprzężenia zwrotnego, rozbicie monopolu wiedzy, globalizacja. Sztuczny staje się podział na komunikowanie masowe i komunikowanie interpersonalne. Nowe media warunkują także pracę bibliotekarza w nowej rzeczywistości. Uświadomienie istotnych problemów, podkreślenie przemian możliwe jest także dzięki możliwości analizy komunikacji naukowej na kilku poziomach: intrapersonalnym (wewnętrznym, jednostkowym), interpersonalnym (pomiędzy dwiema osobami lub w grupach), organizacyjnym (instytucjonalnym), makroskopowym (masowym). Określono miejsce bibliotekarza w procesie komunikacji naukowej: może on być bezpośrednim uczestnikiem procesu oraz elementem pośredniczenia w komunikacji naukowej (nadawca, odbiorca, pośrednik).
The poster presents contemporary scholarly communications by invoking fundamental theory of communication used in the study of communication. Issues considered at various stages of communication process are focused on the phenomena relevant to the librarian and his role in the process of scholarly communication. Used theories, models, on the following: mass communication - Harold Lasswella (1948) and interpersonal communication - Claude Elwood Shannon and Warren Weaver (1948). Answers to questions from the formula H. Lasswella (who? what? in what channel? to whom? with what effect?) allow for the analysis of the five aspects of the process: sender, message, medium, and the effect of the receiver. Model of interpersonal communication C.E. Shannon and W. Weaver stresses the importance of: fidelity of messages, encoding and decoding processes, the existence of various types of noise (semantic, internal, external). Components of the model accentuated the problems of particular importance for the participants, and scholars of contemporary scholarly communication. The poster stresses the importance of the evolution of the media - a key factor in the changes taking place in communication. Thanks to the new tools of communication in scholarly communication revolutionary changes taking place: the transition from a one-way model for bi-directional interaction, blurring the boundaries between sender and receiver, increase feedback, breaking the monopoly of knowledge, globalization. So it becomes artificial division between mass communication and interpersonal communication. The work of a librarian is conditioned by the new media in the new reality. Awareness of major issues, emphasizing transformation is also possible thanks to the possibility of scientific communication analysis on several levels: internal (individual), interpersonal (between two individuals or groups), organizational (institutional), macroscopic (mass). There are defined a position of librarian at the poster. Librarian can be a direct participant in the process and an element of mediation in scholarly communication (sender, recipient, mediator).