Doradztwo zawodowe jako inwestycja w ucznia - nowa strategia Gminy Miejskiej Kraków
Wariant tytułu
Career counseling as an investment in a student – a new strategy of the Municipal District of Krakow
Autor
Piekarski, Marian
Data wydania
2014
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Oficyna Wydawnicza AFM
Opublikowane w
Ku dobrej szkole skoncentrowanej na uczniach. T. II / redakcja naukowa Józef Kuźma, Jolanta Pułka
Strony
285-299
Język
polski
ISBN
978-83-7571-360-2
Słowa kluczowe
doradztwo zawodowe, preferencje zawodowe, kariera zawodowa
career counseling, occupational preferences, career
Abstrakt
Współczesne doradztwo zawodowe jest procesem pomagania i wspierania jednostek w lepszym i pełniejszym zrozumieniu samych siebie. Oparte jest o doktrynę, która mówi, że planowanie i rozwój zawodowy człowieka nie jest jednorazowym aktem decyzyjnym, ale procesem trwającym niemal całe życie. Rozpoczyna się już we wczesnym dzieciństwie i trwa aż do zakończenia aktywności zawodowej. Wykonanie zadań doradztwa zawodowego należy do doradcy zawodowego, który towarzyszy i akompaniuje jednostce w kluczowych momentach procesu edukacyjno-zawodowego. Najnowsze rozporządzenia MEN nakładają na szkoły obowiązek realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego, polegających na pomocy uczniom w planowaniu własnej ścieżki kształcenia i kariery zawodowej. Innowacyjnym przedsięwzięciem jest projekt „Krakowska Szkoła Doradztwa Zawodowego” inicjatywy Gminy Miejskiej Kraków. Celem projektu jest stworzenie w szkołach gimnazjalnych warunków sprzyjających kształtowaniu się i osiąganiu realnych planów edukacyjno-zawodowych przez młodzież oraz wychowywanie do dojrzałości wyboru zawodu. Dojrzałość do wyboru zawodu osiąga się m. in. przez zdobywanie umiejętności samooceny, poznanie własnych zasobów, kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji, zdobywanie wiedzy o zawodach oraz znajomość lokalnego rynku edukacyjnego i rynku pracy.
Modern professional counseling is the process of helping and supporting individuals in a better and deeper understanding of themselves. It is based on the doctrine that says that planning and professional development of men is not a single act of decision-making, but an ongoing process. It starts in early childhood and lasts until the end of their working life. The tasks of vocational guidance belongs to counselor who is to accompany an individual at crucial stages of education and training. Recent regulations of Ministry of Eductaion impost an obligation on school of performing tasks in the field of educational and vocational guidance, involving helping students in planning their own learning and career path. "Cracow School of Vocational Guidance" is an innovative project from the initiative of the Municipality of Krakow. The aim of the project is to create favorable conditions in junior high schools in order to shape and achieve realistic educational and career plans and educating the youth in terms of maturity in choosing profession. It is achieved, among others, through the self-assessment skills, knowledge of their own resources, developing decision-making skills, learning about occupations and knowledge of the local educational and the labor market. The CSVG project will initiate the process of systemic change, concerning the career guidance in city’s junior high schools. It includesseveralsteps:
• Substantive preparation of a group of counselors,
• Creating and implementing a proprietary modular program „career counseling junior high school”,
• Creating, „Standards of career counseling services for schools in charge of the Municipality of Krakow”, which will harmonize the quality of interactions between guidance counselors and students, parents and teachers.
The launchof e-learning serviceas an addition to vocational guidancein schools and a forum integrating the counselors of Krakow.
In the school year 2012/2013 in all junior high schools in Krakow a pilot project of 60 additional hours of career counseling was launched. The following partners were invited to cooperate in the implementation of the project: Regional Office of Employment in Krakow and the Centre for Educationand Psychology within the University of Technology in Krakow.