Modelowanie dostępności miejskiego transportu zbiorowego
Wariant tytułu
Modelling of urban public transport accessibility
Autor
Puławska-Obiedowska, Sabina
Promotor
dr hab. inż. Lidia Żakowska, prof. PK
Data wydania
2018
Data obrony
19.10.2018
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
dostępność transportowa, transport miejski, transport zbiorowy, planowanie transportu, dostępność
transport accessibility, urban transportation, public transport, transport planning, accessibility
Abstrakt
Praca zawiera zagadnienia związane z dostępnością transportową ze szczególnym uwzględnieniem publicznego transportu zbiorowego. Celem pracy było przeprowadzenie analizy dostępności z wykorzystaniem różnych modeli oraz zastosowanie jej jako narzędzia wspierającego proces decyzyjny dot. usprawnień w systemie transportu publicznego i w lokalizacji obiektów usług publicznych i handlowych. W pracy zaproponowano model dostępności transportu publicznego, dzięki któremu można określić poziom dostępności poszczególnych obszarów miasta. W analizach uwzględniono równolegle następujące cele podróży: miejsca pracy, szkoły, punkty opieki zdrowotnej oraz obiekty handlowe. Do analiz włączono również kwestię równego dostępu do systemu transportowego przez różne grupy użytkowników, ze szczególnym uwzględnieniem osób o ograniczonej mobilności. Stąd zaproponowany model dostępności złożony jest z 5 modeli cząstkowych: dostępność do miejsc pracy, dostępność do szkół, dostępność do placówek opieki zdrowotnej, dostępność do obiektów handlowych oraz dostępność infrastruktury transportu publicznego pod kątem osób o ograniczonej mobilności. Każdy z opracowanych modeli cząstkowych, może być przeprowadzony oddzielnie, jednak wynik ostateczny modelu stanowi wartość syntetycznego wskaźnika dostępności. Wskaźnik uzyskano za pomocą wielowymiarowej klasteryzacji metodą k-średnich. Zaprezentowany model został zaadaptowany do studium przypadku Krakowa, a wyniki posłużyły do udowodnienia przydatności modelu jako narzędzia wspomagającego proces planowania rozwoju miasta.
The thesis contains issues related to transport accessibility, with particular emphasis on public transport. The aim of the work was to analyze the accessibility using various models and to use it as a tool to support the decision-making process regarding improvements in the public transport system and in the location of public and commercial services. In the thesis, the author proposes a model of public transport accessibility, thanks to which it is possible to determine the level of accessibility of particular city areas. The following destinations were taken into account in the analyzes: jobs, schools, health centers and commercial facilities. The analyzes also included the issue of equal access to the transport system by various user groups, with particular emphasis on people with reduced mobility. Hence, the proposed accessibility model is composed of 5 partial models: jobs accessibility, schools accessibility, health care facilities accessibility, shopping accessibility and the public transport infrastructure accessibility for people with reduced mobility. Each of the developed sub-models may be carried out separately, however the final result of the model is the value of the synthetic accessibility indicator. This index was obtained by multidimensional k-means clustering. The presented model has been adapted to the Krakow case study, and the results served to prove the usability of the model as a tool supporting the urban development planning process.
Klasyfikacja PKT
690000 Transport
Wydział
Wydział Inżynierii Lądowej
Licencja
Licencja PK
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK