Tematyka pracy obejmuje zagadnienia związane z projektowaniem architektonicznym w zakresie akustyki naturalnej obiektów sakralnych. Przedmiotem badań są współczesne obiekty rzymskokatolickie, które ze względu na różnorodność stosowanych rozwiązań formalnych, zakres przekazu akustycznego oraz fakt, że dźwięk może rozchodzić się z różnych obszarów wnętrza zaliczane są do grupy wnętrz trudnych pod względem ich adaptacji akustycznej. Celem naukowo-badawczym pracy jest określenie bezpośredniego związku między formą architektoniczną a parametrami klimatu akustycznego.
Analizie poddano obiekty z terenu Polski, jako przykłady budowli, w których na etapie projektowania pominięto proces analizy akustycznej. Na tych przykładach omówiono najczęściej występujące problemy akustyczne we wnętrzach sakralnych. Uwzględnione zostały również interesujące przykłady z Europy Zachodniej: z Portugalii, Austrii i Niemiec, obiektów docenionych za ich walory architektoniczne i estetyczne, w których przeprowadzono analizy akustyczne już na etapie koncepcji i projektu budowlanego, a także takie, w których przeprowadzona w przeciągu ostatnich dziesięciu lat modernizacja powiązana została z adaptacją akustyczną w celu poprawy nie tylko walorów estetycznych, ale i użytkowych. Wybrano formy wnętrz najczęściej spotykanych wśród współczesnych rozwiązań architektonicznych obiektów sakralnych. Wykazano wpływ współczesnych tendencji w kształtowaniu klimatu sacrum oraz przepisów prawa kościelnego na układy funkcjonalne i akustykę wnętrza.
The paper discusses the problem of architectural design in relation to natural acoustics of religious buildings. Contemporary Roman Catholic buildings are the subject of the research, as, due to the diversity of applied formal solutions, the scope of the acoustic message and the fact that sound can spread from different areas of the interior, they fall into the group of the problematic interiors in terms of their acoustic adaptation. The scientific aim of this work is to describe a direct relationship between the architectonic form and the parameters of acoustic climate.
Buildings from Poland were analyzed as the examples of objects in which acoustic analyses were omitted during the design stage. Based on these examples, the most common acoustic issues in religious interiors were discussed. Moreover, interesting examples of buildings from Western Europe: Portugal, Austria and Germany, recognised for their architectural and aesthetic values were included, with special attention paid both to the objects in which acoustic analyses were carried out as soon as the phases of conception and construction design, and to the buildings in which the modernization was connected with an acoustic adaptation to improve not only aesthetic, but also utilitarian qualities.
Most common forms of interior among the contemporary architectonic solutions fund in churches were chosen. Additionally, the influence of contemporary trends in shaping of the climate of sacrum and the regulations of Canon Law of the Catholic Church on the functional arrangement and acoustic conditions of the interior was presented.