Wiele stalowych mostów kolejowych eksploatowanych w Polsce wybudowanych było na przełomie XIX i XX wieku i są one w złym stanie technicznym. Celowym jest stosowanie metod pozwalających na precyzyjny opis stanu technicznego konstrukcji, np. metody emisji akustycznej (AE).
Celem pracy doktorskiej było poszerzenie wiedzy w zakresie wykorzystania metody AE do oceny materiału wykorzystywanego do budowy konstrukcji mostowych na przełomie XIX i XX wieku. W tym celu wykonano szereg badań laboratoryjnych na próbkach wzorcowych bez uszkodzeń oraz na próbkach z uszkodzeniami korozyjnymi. Wykonano badania na elemencie konstrukcji mostowej, który obciążany był według schematu odpowiadającego rzeczywistym warunkom jego pracy. Pozwoliło to na określenie wpływu zalegających produktów korozji na sygnały AE, ich intensywność oraz podstawowe i dodatkowe parametry, na wyznaczenie charakterystyk częstotliwościowych rejestrowanych sygnałów. Stworzono bazę danych sygnałów AE.
Przedstawiono wyniki badań na moście z uszkodzeniami korozyjnymi oraz z uszkodzeniem typu pęknięcie wykonanych przy kontrolowanym obciążeniu konstrukcji. Analiza parametrów zarejestrowanych sygnałów AE były podstawą do określenia wyników dotyczących sposobu ich analizy, kryteriów AE i zależności pomiędzy stanem i aktywnością uszkodzenia z warunkami i wartościami obciążenia eksploatacyjnego konstrukcji mostowej. Wykonano również badanie weryfikujące, które potwierdziło prawidłowość sposobu rejestracji i skuteczność analizy zarejestrowanych sygnałów AE do oceny stopnia uszkodzenia konstrukcji mostowej o długoletniej eksploatacji.
A lot of the bridges in Poland were built in the late 19th and early 20th centuries and they are in poor technical conditions. It is important to use a precise method for evaluate of the technical condition of the structure, for example acoustic emission method (AE). The aim of the PhD thesis was to broaden the knowledge of the use of the AE method to evaluate the material used to construct the bridge structures at the turn of the 19th and 20th century. For this purpose, a series of laboratory tests were carried out on a standard specimens without defects and on samples with corrosion defects. The tests on an element of the bridge structure were also performed. The load scheme corresponded to the actual operating conditions of the bridge. The series of tests on samples and the bridge element with corrosion products allowed to identified the effects of corrosion products on recorded AE signals, their intensity, standard and additional parameters, as well as marking out the frequency characteristics of the recorded signals. The database of AE signals was build. The results of performed tests on a real object with corrosion defects and a crack were presents. Measurements were made under the controlled load conditions. Analysis of the recorded AE signals was the basis to determine the method of the analysis, the AE criteria and the relationship between the condition and the activity of the failure with the conditions and values of the operational load of the bridge structure. The verification test was performed which confirmed the correctness of the recording method and the efficiency of analysis of the recorded AE signals to the evaluation of defect of bridge after long-term operation.
Klasyfikacja PKT
360000 Technoznawstwo (nauka o technice). Technika (w ogólności)
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK