Ocena wpływu strefy dylematu na bezpieczeństwo ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną za pomocą miar pośrednich
Wariant tytułu
Study on the dilemma zone influence on road safety at signalized intersections using surrogate safety measures
Autor
Bąk, Radosław
Promotor
dr hab. inż. Janusz Chodur, prof. PK
Data wydania
2017
Data obrony
27.10.2017
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
inżynieria ruchu, bezpieczeństwo ruchu, skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, strefa dylematu
traffic engineering, road safety, signalized intersection, dilemma zone
Abstrakt
Praca podejmuje problematykę oceny bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. W przypadku wysokich prędkości na dojeździe do skrzyżowania pojawia się problem strefy dylematu – obszaru w którym kierujący pojazdem w reakcji na zakończenie nadawania sygnału zielonego z dużym prawdopodobieństwem nie będzie w stanie bezpiecznie kontynuować przejazdu (skutkuje wjazdem na sygnale czerwonym) ani zatrzymać się (konieczne staje się gwałtowne hamowanie). Głównym celem pracy było opracowanie narzędzia umożliwiającego relatywną ocenę poziomu zagrożenia bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną z wysokimi prędkościami potoku ruchu. W tym celu na podstawie badań empirycznych przeprowadzonych na skrzyżowaniach miejskich i zamiejskich opracowano model decyzji kierujących w strefie dylematu w warunkach krajowych z wykorzystaniem regresji logistycznej.
Pośrednia ocena zagrożenia bezpieczeństwa ruchu oparta została na zaproponowanym modelu strefy kolizji, w którym indykatorem zagrożenia bezpieczeństwa ruchu jest częstość występowania luki czasu między konfliktowymi strumieniami ruchu na tarczy skrzyżowania nie przekraczającej ustalonej wartości progowej (stanowi odpowiednik miary PET wykorzystywanej w ilościowej ocenie konfliktów ruchowych). Model strefy kolizji jest modelem probabilistycznym wiążącym losowość decyzji kierujących w strefie dylematu z poziomem zagrożenia bezpieczeństwa ruchu na tarczy skrzyżowania, z uwzględnieniem szeregu czynników: zachowanie kierujących, czas międzyzielony oraz lokalizację punktu kolizji na tarczy skrzyżowania. Opracowany model został wykorzystany do oceny w aspekcie bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniu projektowania czasu miedzyzielonego oraz strefy detekcji i sposobu sterowania (grupowe vs. fazowe).
The thesis addresses the problem of road safety assessment at signalized intersections. Drivers approaching a signalized intersection face indecisiveness whether to stop or cross at yellow onset. The distance covered within that time is called 'dilemma zone' – neither can they safely clear the intersection during the yellow interval nor stop comfortably. The greater the speed, the longer the dilemma zone is. The main objective of this research was to develop a method to assess dilemma zone safety hazard.
On the basis of empirical research conducted at urban and rural high-speed signalized intersections, a binary discrete choice model to estimate the probability of stopping has been developed for local conditions.
Road safety assessment has been performed using the new theoretical collision model. As a relative proximal safety indicator, which is based on general principles of the post-encroachment time, the U-PET measure (the share of PET not exceeding the threshold value) has been proposed and used.
The collision model, stochastic in nature, combines stochastic dilemma zone approach with road safety hazard at the intersection, taking into account drivers’ behaviour, intergreen time, clearance and entrance width. The developed model has been used to compare the influence of intergreen time calculation methods and multi-detector green-extension systems on road safety.