Modele planowania dostaw autogazu do sieci stacji paliw
Wariant tytułu
Planning and scheduling models of autogas delivery to gas station network
Autor
Kaleta, Jacek
Promotor
prof. dr hab. inż. Wiesław Starowicz
Data wydania
2017
Data obrony
09.10.2017
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
planowanie dostaw, problem wyznaczania tras pojazdów, optymalizacja, modelowanie
delivery planning, VRP, IRP, VMI, distribution
Abstrakt
Zaprezentowana rozprawa doktorska dotyczy możliwości użycia metod badań operacyjnych do planowania powtarzającej się dystrybucji jednorodnego produktu (jakim jest autogaz) przy użyciu jednolitej floty pojazdów do wielu odbiorców w strategii zarządzania zapasami przez dostawcę (VMI) w danym horyzoncie planowania i określenia jak metody te sprawdzają się w warunkach dużej zmienności sprzedaży. Praca powstała w oparciu o doświadczenia zebrane w ramach obserwacji usług logistycznych realizowanych przez specjalistyczne przedsiębiorstwo transportowe świadczące usługi dystrybucji autogazu dla jednego z krajowych koncernów petrochemicznych. Głównym osiągniętym celem rozprawy jest zbudowanie modelu planowania tras pojazdów realizujących dostawy autogazu do sieci stacji paliw w warunkach silnie zmiennego popytu w strategii VMI, który pozwala w sposób ekonomicznie efektywny planować dostawy i obniżać koszty. W pracy dowiedziono, że budowa i zastosowanie algorytmów do planowania tras i dostaw w oparciu o klasyczne modele VRP i IRP z wykorzystaniem heurystycznych metod optymalizacyjnych pozwoliło na istotne zwiększenie efektywności realizowanych procesów przewozowych poprzez obniżenie kosztów transportu średnio o 8-11%. Dowiedziono też, że wykorzystanie w praktyce modelu dopasowanego do zmiennego popytu umożliwiło istotne zmniejszenie pracy przewozowej poprzez obniżenie liczby kilometrów niezbędnych do dostarczenia jednej tony gazu przy zapewnieniu braku przestojów stacji z winy przewoźnika. Opracowana i wdrożona aplikacja komputerowa oparta na zaproponowanych modelach decyzyjnych umożliwiła znaczne usprawnienie procesów związanych z dystrybucją autogazu w układzie zamkniętym.
The presented dissertation refers to the application of the operational research methods for repetitive autogas distribution with a homogenous tank-truck fleet to multiple customers in a VMI (Vendor Managed Inventory) approach. One of the main research issues of the thesis was analyzing the performance of these methods for highly variable demand. The specialist hauler's operations were observed and studied while providing the autogas distribution services for one of the domestic petrochemical companies. The main goal achieved in the dissertation was the construction of the autogas replenishment model for a gas station network for highly variable demand in VMI approach. The model allows the efficient delivery planning and scheduling that leads to distribution costs savings. It has been proven that the construction and application of algorithms for delivery and routing based on classical VRP / IRP models using heuristic optimization methods has significantly improved the efficiency of transport processes by reducing transportation costs by 8-11% on average. It has also been proven that use of the fit-to-variabledemand model has significantly improved the transport performance by reducing the number of kilometers per ton of gas delivered while no dry-runs caused by the hauler were observed. The implemented Computer application based on the decision models proposed led to significant improvement of distribution related process of the autogas bound system.
Klasyfikacja PKT
690000 Transport
Wydział
Wydział Inżynierii Lądowej
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK