Zaprezentowana rozprawa doktorska dotyczy problematyki wyznaczania tras pojazdów na obszarach miejskich, która uwzględnia naturalną losowość występujących zjawisk w sieci drogowej miasta. Istotnym założeniem proponowanych modeli jest przyjęcie, że wspomniana losowość nie jest zdefiniowana jako proces stochastyczny, lecz jako niepewność. Takie rozumienie potencjalnych, a priori nieznanych zmian w wartościach parametrów modelu umożliwia dokładniejsze opisanie nieprzewidywalnych procesów zachodzących w ruchu miejskim. Głównym osiągniętym celem pracy jest zdefiniowanie matematycznego wielokryterialnego modelu zależnego od czasu dla problemu wyznaczania tras pojazdów, uwzględniającego elastyczne okna obsługi klientów oraz przepływy wsteczne towarów. Drugą oryginalną kwestią jest opracowana metoda implementacji niepewności wartości parametrów w zaproponowanym modelu, która wykorzystuje charakterystykę losowości ruchu miejskiego. Otrzymane rezultaty zostały porównane z dwoma popularnymi podejściami: deterministycznym oraz stochastycznym. Zestawienia dokonano poprzez ocenę jakości każdego z rozwiązań na podstawie wartości wybranych parametrów. W wyniku przeprowadzonych symulacji obliczeniowych uzyskano charakterystykę każdego z podejść, co umożliwiło wskazanie potencjalnych zysków i strat stosowania proponowanego podejścia.
The presented doctoral thesis deals with the issues of vehicle routing problem in urban areas, which takes into account the natural randomness of traffic phenomena in the urban areas. Characteristics of transport processes occurring in the goods distribution has been obtained by the concept of city logistics systems activities. An important issue of the proposed model is the assumption that random changes are not defined as stochastic processes, but as uncertainty variables. The main achievement in the thesis is proposition of the model for time-dependent multicriteria vehicle routing problem with simultaneous pickups and delivery and soft time windows. The second crucial issue of research is original approach to handle uncertainty of urban traffic parameters in the proposed model. The presented methodology was tested by series of experiments which structures were based on information gained from transportation company with the assumption of real traffic characteristics for selected area of Cracow. According to the tests the potential effects of use was obtained in comparing with popular approaches: deterministic and stochastic. Statements were made by evaluating the quality of each solution based on the value of selected parameters. As a result of the numerical simulations the characteristics of each approach was obtained, which enabled to identify a potential benefits and losses of applying the proposed approach.