Rozprawa doktorska dotyczy problematyki planowania i zarządzania systemem miejskiego transportu publicznego. W pracy przedstawiono istotę miejskiego transportu publicznego i jego integracji, stosowane podejścia do oceny funkcjonowania systemu miejskiego transportu publicznego oraz poziomu jego integracji. Szczegółowo zaprezentowano problematykę wielokryterialnego wspomagania decyzji ze szczególnym uwzględnieniem metod szeregowania wariantów. Głównym dorobkiem pracy jest opracowanie kompleksowej i uniwersalnej metodyki oceny wariantów zintegrowanego systemu miejskiego transportu publicznego oraz stworzenie rekomendacji końcowych. Proponowana metodyka oceny, łączy w sobie aspekty heurystycznego konstruowania wariantów wspomaganego symulacją ruchu z metodami oceny wielokryterialnego wspomagania decyzji. Uwzględnia szereg aspektów funkcjonowania miejskiego transportu publicznego tj.: ekonomicznych, technicznych, społecznych oraz środowiskowych, jak również interesy szeregu podmiotów (decydenta oraz interwenientów): władz miasta (decydent), operatorów transportu publicznego, zarządy transportu publicznego, pasażerów oraz innych uczestników ruchu. W celu pokazania praktycznego zastosowania proponowanej metodyki, dokonano jej weryfikacji na przykładzie Krakowa. Eksperymenty obliczeniowe przeprowadzono metodami: AHP, ANP, ELECTRE III oraz PROMETHEE II.
Presented doctoral thesis concerns the issues of planning and management of urban public transport system. It illustrates the problem of urban public transport and its integration, applied approaches to the evaluation of urban public transport operation and to the level of its integration. The issues of multiple criteria decision aid, including the methodology of variants ranking, was showed in details. Main achievement of this thesis was elaboration of comprehensive and universal methodology for evaluation of integrated urban public transport system and creation of final recommendations. Proposed evaluation methodology consists of heuristics aspects of variants construction supported by traffic simulation as well as multiple criteria decision aid approach. It includes a wide range of aspects related to urban public transport operation such as: economical, technical, social, environmental and interest of different stakeholders: city authorities (decision-makers), public transport operators, city units responsible for transport management, passengers and others users. In order to show practical application of proposed methodology, its verification in the case of Krakow city was carried out. Experiments were carried out with usage of four variants ranking methods: AHP, ANP, ELECTRE III and PROMETHEE II.