Analiza połączeń międzywarstwowych mieszanek mineralno-asfaltowych w warunkach obciążeń statycznych i zmęczeniowych
Wariant tytułu
Analysis of the interlayer bonding in asphalt layers in static and cyclic load conditions
Autor
Malicki, Konrad
Promotor
prof. dr hab. inż. Antoni Szydło
Data wydania
2012
Data obrony
21.06.2012
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
mieszanki mineralno-asfaltowe, połączenie międzywarstwowe, badania statyczne i zmęczeniowe
asphalt mixtures, interlayer bonding, static and fatigue tests
Abstrakt
Brak właściwego związania międzywarstwowego powoduje istotne obniżenie trwałości nawierzchni drogowej. Warstwy asfaltowe pracują oddzielnie co powoduje negatywne zmiany rozkładów i wartości naprężeń w konstrukcji nawierzchni. Ważna jest zatem znajomość wpływu różnych materiałów na pracę połączenia międzywarstwowego. W pracy przedstawiono wyniki porównawczych badań statycznych i zmęczeniowych przeprowadzonych dla różnych wariantów wykonania połączeń międzywarstwowych. W badaniach statycznych tradycyjna metoda Leutnera została rozszerzona o zastosowanie dodatkowego obciążenia normalnego do płaszczyzny badanego połączenia. W badaniach zmęczeniowych wykorzystano aparat Leutnera oraz aparat Nottingham Asphalt Tester. Opracowana metoda badań zmęczeniowych bazuje na koncepcji energetycznej Van Dijka. Wyniki badań zmęczeniowych zostały przedstawione w postaci krzywych zmęczeniowych Wöhlera. Podstawowym wnioskiem płynącym z badań jest potrzeba optymalizacji materiału w połączeniu międzywarstwowym, szczególnie przy zastosowaniu mieszanek mineralno asfaltowych bogatych w asfalt.
Wieloaspektowy charakter zagadnienia pracy połączeń międzywarstwowych wskazuje na potrzebę prowadzenia szczegółowych badań tych połączeń, podobnie jak jest to wykonywane dla mieszanek mineralno-asfaltowych.
Lack of proper interlayer bonding causes a significant decrease of an asphalt pavement durability. In this case bituminous layers work separately what induces the negative changes of values and stress distributions in a pavement structure. Therefore, it is important to know, which material provides optimum interlayer bonding conditions. The work presents the results of comparative monotonic and fatigue tests carried out for different interlayer bonding variants. Monotonic tests were carried out with the Leutner’s method with additional stress perpendicular to the interlayer bonding surface. In fatigue tests, the Leutner’s device and the Nottingham Asphalt Tester were used. The shear fatigue test method is based on Van Dijk’s dissipated energy concept. Interlayer bonding fatigue test results for different interlayer bonding variants were presented by Wöhler fatigue curves. The basic conclusion drawn from the work is the necessity of optimization of the type and amount of a tack coat application, especially when dealing with bituminous mixtures containing quite a high bitumen amount. Multi-aspect character of the presented problem indicates on necessity of undertaking the detailed tests for interlayer bonding, similarly as in case of asphalt mixtures used for pavement structures.
Klasyfikacja PKT
630000 Budownictwo
Wydział
Wydział Inżynierii Lądowej
Licencja
Licencja PK
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK