Wpływ dostępności do dróg na efektywność ochrony akustycznej otoczenia
Wariant tytułu
The impact of access to roads on the effectiveness of the protection of acoustic environment
Autor
Woźniak, Krystian
Promotor
prof. dr hab. inż. Marian Tracz
Data wydania
2011
Data obrony
26.09.2011
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
droga, hałas drogowy, obudowa drogi, otoczenie drogi, dostępność do drogi
road, road noise, development of road surroundings, road surroundings, access
Abstrakt
Przedmiotem pracy są badania wpływu dostępności do dróg (w formie wjazdów do posesji) oraz wpływu lokalizacji zabudowy w otoczeniu drogi na klimat akustyczny. Wzrost ruchu na drogach spowodował zjawisko niekorzystnych oddziaływań akustycznych na zabudowę w otoczeniu dróg. Skutkiem tego jest potrzeba ograniczenia oddziaływań hałasu, stosowania optymalnych metod ochrony akustycznej i równolegle utrzymania dostępności do dróg. W pracy przedstawiono: charakterystykę zagospodarowania otoczenia dróg, zdefiniowano wskaźniki do oceny charakteru zagospodarowania drogi, wpływu hałasu drogowego na otoczenie oraz efektywność ekranowania. Przedstawiono charakterystykę oddziaływania hałasu na otoczenie z uwzględnieniem możliwości ekranowania poprzez inne elementy zagospodarowania terenu. Zidentyfikowano możliwe rozwiązania dostępności przez ekran oraz ich wpływ na redukcję hałasu, określono uproszczoną metodę oceny lokalizacji zabudowy względem drogi z uwagi na: jej wysokość, występowanie ekranu akustycznego, natężenie i strukturę ruchu, możliwe wzajemne ekranowanie się budynków. Wypracowano wskaźnik porównawczy do oceny różnych konfiguracji i lokalizacji pojedynczego budynku oraz grupy budynków, odległości od drogi i kąta ustawienia budynku względem drogi. Ze względu na przedmiot i zakres praca ma charakter interdyscyplinarny i obejmuje zagadnienia projektowania dróg i inżynierii ruchu z wykorzystaniem elementów akustyki, zagospodarowania przestrzennego oraz statystyki matematycznej i symulacji komputerowej.
In the dissertation are presented study of the impact of access roads (in the form of entry to the properties) and localization of buildings surrounded by roads on the acoustic climate. The increase of traffic volume on the roads caused the phenomena adverse effects of acoustic in road surrounding developments. In consequence there is a need to reduce noise impact with using optimal methods of acoustic protection and simultaneously to ensure access control.
In the dissertation are presented the following issues: characteristics of the road surrounding developments, defined Indicators to assess character of road development, impact of traffic noise on the environment and the effectiveness of screening.
Characteristics of the noise impact on the environment including the possibility of screening by other elements of the land development are presented in the dissertation.
Possible solutions (ways of achieving) the access to roads taking account noise barriers and their effect on noise reduction have been identified.
The simplified method of assessment the localization of buildings relative to the roads is presented, Therefore take into account the following issues: building height, the presence of noise barriers, traffic volume and its structure, possible mutual screening the buildings.
Comparative factor to evaluate different configurations and locations of the single building and a group of buildings, the distance from the road and building angle relative to the road was defined.
Because of the subject and scope of the dissertation, it has an interdisciplinary character and includes following aspects: road design, traffic engineering with using the elements of acoustics, landuse, mathematical statistics and computer simulation.
Klasyfikacja PKT
630000 Budownictwo
663300 Drogownictwo
660000 Gospodarka komunalna
Wydział
Wydział Inżynierii Lądowej
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK