Adaptacyjny system sterowania stopniem sprężania w silniku z zapłonem iskrowym
Wariant tytułu
Adaptive system of controlling the ratio of compression with spark ignition engine
Autor
Soczówka, Jacek
Promotor
prof. zw. dr hab. inż. Bronisław Sendyka
Data wydania
2008
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
Tematem pracy jest adaptacyjny układ sterowania stopniem sprężania w silniku z zapłonem iskrowym. Model silnika VCR został zbudowany na bazie silnika motocyklowego SUZUKI. Przebudowano w nim kadłub silnika wraz z łożyskowaniem wału korbowego. Zmianom uległ napęd rozrządu ze względu na zmiany odległości osi wału korbowego i wałka rozrządu. Przekonstruowano kadłub w celu umieszczenia napędu i sterowania mimośrodami. Zastosowano czujniki położenia mimośrodów i czujnik spalania stukowego oraz sterownik elektroniczny.
Stanowisko badawcze składa się z silnika testowego, hamulca silnikowego, układu odprowadzania spalin, układu rejestracyjnego parametry pracy silnika, układu pomiarowego zużycia paliwa, analizatora spalin. Przeprowadzono badania momentu obrotowego przy stałej prędkości obrotowej dla obciążenia silnika 30% i 50%. Badany zakres prędkości obrotowej to 2000, 3000, 4000 obr/min [rpm]. Jednocześnie pomiarom poddano zużycie paliwa oraz stężenie objętościowe składników spalin tj. CO, HC i NOx.
The theme of thesis is adaptive system of controlling the ratio of compression with spark ignition engine. The project resulted in the engine in which variable compression ratio is accomplished by inserting a crankshaft on eccentric bearings. The model of the VCR engine was constructed on the base of a motorbike engine Suzuki. The block of the engine as well as crankshaft bearing were reconstructed. The drive of timing – gear was altered due to some changes in the length of the crankshaft bearing axis and camshaft. The block was redesigned to locate the drive and controlling systems of eccentric bearings. Eccentric bearings position sensors, knock sensors and engine control module were used.
The crankshaft is moved up and down by rotating of the bearings. It is monitored by an electronic system which rotates them with a stepping motor. The system is called adaptive because it detects variable working conditions and adapts to them automatically.
Applying of variable compression ratio with adapting monitoring system has resulted in increase of the total engine efficiency up to 4 % and therefore the higher amount of energy is used from the petrol combusted in the engine.
Research bench comprises a test engine, engine brakes, exhaust system, detecting of engine parameters system, system of measuring fuel usage, system analyzing emissions. The torque of the constant rotating speed for engines loaded up to 30% and 50 % was calculated. The range of rotating speed is 2000,3000 and 4000 rotates per minute. Researches of usage of fuel and emission of fumes such as CO, HC and NOx were also conducted.
Klasyfikacja PKT
372321 Samochody
372325 Motocykle. Rowery
372300 Przemysł środków transportu
370000 Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK