Wpływ infrastruktury ulic na funkcjonowanie komunikacji autobusowej
Wariant tytułu
Influence of street's infrastructure onto bus public transport operation
Autor
Bauer, Marek
Promotor
prof. dr hab. inż. Andrzej Rudnicki
Data wydania
2007
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
Celem niniejszej pracy jest analiza czynników wpływających na zakłócenia w ruchu autobusów komunikacji miejskiej oraz wykazanie wpływu rozwiązań usprawniających ruch autobusów na poprawę funkcjonowania linii autobusowych, nie tylko w obrębie wprowadzenia usprawnień, ale na całej długości linii. W pracy przeanalizowano i wykazano efektywność funkcjonalną wydzielonych pasów autobusowych oraz wspólnych pasów tramwajowo-autobusowych, poprzez osiągnięcie poprawy punktualności i regularności kursowania autobusów obsługujących daną linię. Podstawą do prowadzenia analiz efektywności wybranych rozwiązań było skonstruowanie stochastycznego, uniwersalnego modelu symulacyjnego funkcjonowania linii autobusowej, opierającego się na wynikach badań prowadzonych na liniach autobusowych miejskich, w warunkach rzeczywistych. Na podstawie przeprowadzonych analiz ustalono, że możliwe jest zidentyfikowanie i zamodelowanie wpływu grupy czynników infrastrukturalnych oraz grupy pozostałych czynników (w tym czynników o charakterze zakłócającym) na jakość funkcjonowania komunikacji miejskiej, w szczególności linii autobusowej. Ze względu na mnogość i losowość czynników wpływających na funkcjonowanie linii autobusowej, ruch autobusów realizujących obsługę komunikacyjną danej linii może być opisany jako niestacjonarny proces stochastyczny z pamięcią.
One of the main goals of this dissertation is analysis of infrastructural and other factors which have the big influence onto disturbances of bus public transport operation. Privileging of public transport buses in traffic influences onto conditions of bus line operation on the whole length of line. In this dissertation there were analyzed the functional effectiveness of separated bus lanes and separated common tram-bus lanes with special taking into consideration punctuality and regularity of public transport buses. The basis for those analysis was stochastic simulation model of bus line operation. As a result, there is possible to identify and model infrastructural and other disturbance's factors, which influence onto bus line operation. Because of many factors, bus movement can be described as a non-stationary stochastic process with memory.
Klasyfikacja PKT
662500 Komunikacja miejska
660000 Gospodarka komunalna
Wydział
Wydział Inżynierii Lądowej
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK