Analiza struktur niezawodności pojazdów szynowych przy niepełnej informacji
Wariant tytułu
The analysis of reliability structures of rail vehicle with incomplete information
Autor
Janisz, Karina
Promotor
prof. dr hab. inż. Janusz Oprzędkiewicz
Data wydania
2006
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
Praca obejmuje wykaz oznaczeń, siedemnaście rozdziałów, literaturę oraz jeden załącznik. Celem pracy było wyznaczenie niezawodności pojazdu szynowego w warunkach niepełnej informacji o liczbie elementów struktury niezawodnościowej i wskaźnikach niezawodności poszczególnych elementów struktury niezawodnościowej. W pracy przedstawiono jeden ze sposobów modelowania niepełnej wiedzy o rzeczywistym obiekcie w trakcie eksploatacji. Tym narzędziem była teoria zbiorów rozmytych, która przydatna jest podczas podejmowania decyzji w warunkach niepewności. W pracy aby porównać rozwiązanie z zastosowaniem zbiorów rozmytych z klasycznym podejściem przeprowadzone zostały badania niezawodnościowe, które objęły losowo wybraną grupę tramwajów, które są obecnie eksploatowane w MPK. W zakresie tej analizy zbudowano symulacyjny model szacowania niezawodności elementów struktury niezawodnościowej badanego pojazdu szynowego. Zaobserwowano porównywalną dokładność uzyskanych wyników. Na podstawie przeprowadzonych obliczeń można stwierdzić, że niezawodność badanego obiektu wyznaczona przy użyciu teorii zbiorów rozmytych jest zbliżona do niezawodności obiektu z zastosowaniem klasycznych metod szacowania niezawodności. Dla potwierszenia dokłasdności wyników obliczono też odległość między zbiorami rozmytymi oraz wskaźniki rozmycia. Prace kończy podsumowanie w którym określono wnioski oraz zaproponowano kolejne kierunki badań.
The Ph. D. dissertation includes the specification determination, seventeen chapters, bibliography and enclosure. The aim of the study was to determine the reliability of a rail vehicle when the information about the number of reliability structure elements and the elements's reliability structure indicators is incomplete. The one way of modeling the incomplete knowledge of a real object during its operation is presented in this dissertation. The tool used was the fuzzy sets theory, which is helpful in making decisions under uncertain conditions. To compare the solution with the application of fuzzy sets with classical approach, reliability research was conducted in this study, which included a random group of trams currently operated in MPK (City Transport Company). In the range of this analysis a simulation model of estimating the reliability structure elements' reliability in the examined rail vehicle. A comparable accuracy of the obtained results was observed. On the basis of the conducted calculations it can be said that the reliability of an examined object determined using fuzzy set theory is similar to the object's reliability using classical methods of estimating reliability. To confirm the accuracy of the results, the distances between fuzzy sets and fuzzy indicators were calculated. Finally there is a summary with descriptions of conclusions and propositions of further research were suggested.
Klasyfikacja PKT
372319 Środki transportu szynowego. Tabor kolejowy
372300 Przemysł środków transportu
370000 Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny wyłącznie z komputerów Biblioteki PK