Wpływ zmian kąta znoszenia i obciążenia koła samochodu na zdolność przenoszenia sił stycznych
Autor
Gansiniec, Orlan
Promotor
prof. dr hab. inż. Józef Knapczyk
Data wydania
2001
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
Celem pracy jest wykazanie słuszności tezy, że wzrost częstotliwości i amplitudy zmian pionowego obciążenia koła samochodowego i zmian kąta znoszenia wpływa na zmniejszenie zdolności przenoszenia sił poprzecznych, a zakres częstotliwości, w którym dla danej konstrukcji występuje istotne zmniejszenie tej zdolności jest zależny przede wszystkim od ciśnienia wewnętrznego opony i prędkości jazdy. Na stanowisku badawczym firmy Hasbach przeprowadzono badania opon produkcji TC Dębica: 1) wyznaczono statyczne charakterystyki sił poprzecznych opony; 2) oceniono wpływ częstotliwości i amplitudy zmian kąta znoszenia opony na przenoszoną siłę poprzeczną; 3) zbadano wpływ częstotliwości i amplitudy zmian siły nacisku opony na przenoszoną siłę poprzeczną. Dla przyjętego modelu opony wyznaczono (estymowano) wartości parametrów oraz przeprowadzono weryfikacje doświadczalną wyników modelowania. Dynamiczne zmiany kąta znoszenia opony wpływają na wartości przenoszonej siły poprzecznej, zauważa się zmniejszenie odporności na znoszenie i zwiększenie opóźnienia fazowego ze wzrostem częstotliwości wymuszenia. Przyjęty model bardzo dobrze odwzorowuje charakterystyki dynamiczne opony w postaci odpowiedzi siły poprzecznej na wymuszenie zmian kąta znoszenia w badanym zakresie 2,5 do 3 Hz.
Klasyfikacja PKT
372321 Samochody
372300 Przemysł środków transportu
370000 Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Zasób udostępniany w ramach tzw. dozwolonego użytku (art. 28 u. o pr. a.)
Prawa dostępu
Zasób dostępny wyłącznie z komputerów Biblioteki PK