Wpływ oleju rzepakowego i jego mieszanin z olejem napędowym na własności silnika wysokoprężnego
Autor
Cisek, Jerzy
Promotor
dr hab. inż. Zygmunt Szlachta, prof. PK
Data wydania
1998
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
Praca zawiera trzy główne części. Część pierwsza opisuje i analizuje obecny stan wiedzy na ten temat. Ponieważ źródła informacji na temat zasilania silników wysokoprężnych naturalnym olejem rzepakowym nie są zadowalające i ponieważ własności wszystkich olejów roślinnych są podobne, pod uwagę wzięto różne oleje roślinne. Następna część pracy jest częścią teoretyczną. Zawiera teoretyczny model procesu rozpylenia i spalania pojedynczych kropel paliwa. Analiza wykazuje, że dynamika spalania oleju rzepakowego jest niższa niż dla oleju napędowego. Teoretyczna analiza ułatwiła fizykalną interpretację wyników doświadczalnych. Wyniki badań eksperymentalnych są ostatnią zasadniczą częścią pracy. Zawiera ona wyniki wpływu oleju rzepakowego i jego mieszanin z olejem napędowym na parametry energetyczne, ekonomiczne i emisję spalin. Pierwsza część badań opisuje wpływ zawartości oleju rzepakowego w paliwie na moment obrotowy i moc, zużycie paliwa i energii, temperaturę spalin. Niezależnie od tego mierzono zmiany ciśnienia w cylindrze silnika i w instalacji wtryskowej oraz przemieszczenie iglicy wtryskiwacza. Było to źródłem do wyznaczenia wielu parametrów m.in. max ciśnienia spalania i jego prędkości, max współczynnika wykorzystania ciepła i jego prędkości oraz położenie tych punktów. Wszystkie punkty przedstawiono w funkcji oleju rzepakowego w paliwie. Dało to podstawę do analizy przyczyn wpływu oleju rzepakowego na własności silnika, które były określane, w tym stężenie CO, HC, NOx i zadymienie spalin.
Klasyfikacja PKT
433500 Spalinowe zespoły prądotwórcze
490000 Przemysł chemiczny
492700 Przemysł petrochemiczny
430000 Elektrotechnika
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Zasób udostępniany w ramach tzw. dozwolonego użytku (art. 28 u. o pr. a.)
Prawa dostępu
Zasób dostępny wyłącznie z komputerów Biblioteki PK