Ocena eksploatacyjna warunków podparcia iglicy rozjazdu kolejowego
Autor
Zych, Grzegorz
Promotor
dr hab. inż. Włodzimierz Czyczuła, prof. PK
Data wydania
1998
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
Celem badań było opracowanie modelu teoretycznego pracy iglicy rozjazdu kolejowego z uwagi na niedokładności jej podparcia, obciążenie technologiczne i użytkowe, współpracę z napędem zwrotnicowym. Założenia do modelu zostały sformułowane na podstawie istniejących badań oraz własnych pomiarów parametrów rozjazdów. W rezultacie analizy modelu można uzyskać następujące dane: racjonalny kształt iglic prostych i łukowych, z uwagi na minimalizację oddziaływań na napęd przy spełnianiu zadanego poziomu niedokładności podparcia iglicy, ocenę wpływu tych niedokładności na stan naprężeń w iglicy przy obciążeniach użytkowych. Model poddany został weryfikacji empirycznej. Na podstawie analizy modelu oraz dodatkowych badań zaproponowano technologię racjonalnego kształtowania iglic poprzez jej przeginanie na zimno w warunkach terenowych. Na podstawie obserwacji i pomiarów, dokonanych w rozjazdach, w których wykonano operację przeginania iglic stwierdzono, że ten zabieg technologiczny jest trwały, tzn. położenie neutralne nie zmienia się istotnie w trakcie eksploatacji, a imperfekcje podparcia iglicy nie wzrastają istotnie.
Klasyfikacja PKT
372319 Środki transportu szynowego. Tabor kolejowy
372300 Przemysł środków transportu
370000 Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy
Wydział
Wydział Inżynierii Lądowej
Licencja
Zasób udostępniany w ramach tzw. dozwolonego użytku (art. 28 u. o pr. a.)
Prawa dostępu
Zasób dostępny wyłącznie z komputerów Biblioteki PK