Wpływ technologii powierzchni czopa na własności tribologiczne węzła ślizgowego pracującego w warunkach tarcia mieszanego
Autor
Lubas, Janusz
Promotor
dr hab. inż. Andrzej Mruk
Data wydania
1997
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
Praca określa wpływ technologicznego sposobu przygotowania warstwy wierzchniej czopa na współpracę w parze czop-panew w warunkach tarcia mieszanego. Badania przeprowadzono dla czopów ze stali 45 po obróbce powierzchniowej: azotonasiarczanie, nagniatanie, natryskiwanie i hartowanie. Czopy współpracowały z panwiami łożyskowymi ze stopów Ł6 i Ł89. Parę kinematyczną czop-panew smarowano podczas prób olejem silnikowym selektol SD 20W/40 i superol CC SAE 30. Badania zrealizowano w następujących warunkach obciążenia: nacisk jednostkowy 5-10 MPa i prędkość obrotowa czopa od 2000 do 5000 obr/min. Podczas badań rejestrowano moment tarcia i temperaturę. Przeprowadzono mikroskopowe obserwacje zużycia powierzchni czopa i panwi oraz pomiary wybranych parametrów chropowatości powierzchni. Wykonano również pomiary zużycia materiału czopa i panwi. Pary kinematyczne z czopami azotonasiarczanymi wykazały relatywnie niskie moment tarcia i temperatury w porównaniu z czopami nagniatanymi, natryskiwanymi i hartowanymi. Największe zużycie stopu łożyskowego uzyskano podczas współpracy czopa nagniatane ze stopem łożyskowym.
Klasyfikacja PKT
372121 Łożyska
372100 Przemysł wyrobów metalowych
370000 Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Zasób udostępniany w ramach tzw. dozwolonego użytku (art. 28 u. o pr. a.)
Prawa dostępu
Zasób dostępny wyłącznie z komputerów Biblioteki PK