rysunek odręczny, proces projektowy, warsztaty charrette, narzędzia projektowe, nauczanie rysunku
Abstract
Freehand drawing enables visualization of an idea in the form of a sketch. It is also a universal language designers use to communicate with other participants of a project. That is why freehand drawing ought to be an inherent element of a design process, especially in the first conceptual phase. In order to support this thesis I describe, using my work experience as a basis, the architectural and urban charrette workshop’s method, which is a design process in a nutshell. Among others I try to answer the following questions: To what extent should computer programs be used in the first design phase of a project? Where are the boundaries between freehand and computer drawing? Research results can be considered as general guidelines for a freehand drawing curriculum.
Rysunek odręczny umożliwia projektantom przekształcenie myśli w formę, zapis idei w postaci szkicu. Jest również uniwersalnym językiem, jakim projektant komunikuje się z uczestnikami procesu projektowego, więc powinien stanowić nieodłączny element tego procesu, szczególnie jego I fazy – koncepcji. W celu poparcia tej tezy opisuję na podstawie moich doświadczeń metodę projektowania opartą na warsztatach charrette, stanowiących niejako proces projektowy „w pigułce”. Odpowiadam na pytania: czy i w jakim zakresie należy wykorzystywać komputer we wczesnej fazie projektu, oraz: gdzie znajduje się granica między rysunkiem odręcznym i komputerowym? Wnioski z badań stanowią również ogólne wytyczne do programu nauczania rysunku.
PKT classification
640000 Architektura
Department
Zbiory cyfrowe BPK
License
Licencja PK
Access rights
Zasób dostępny dla wszystkich
Cookies or other similar solutions are used on the page. Take a look at privacy policy to get to know the details.