Od zakończenia drugiej wojny światowej ponad czterdzieści lat trwał okres zapaści estetycznej i technicznej. Brak materiałów budowlanych skromne oferty materiałów wykończeniowych, zarówno do elewacji jak i wnętrz oraz ograniczone możliwości finansowe. Publiczne i społeczne zapotrzebowanie na różnego rodzaju budownictwo było ogromne. Niestety trendy, które dominowały w „branży budowlanej” to pośpiech, bylejakość, typizacja. Charakteryzując wyraz estetyczny, sposobów wykończenia i aranżacji wnętrz powyższego okresu można powiedzieć, że obowiązywał utarty standard „monotoniczny” w większości jednorodny i bezwyrazowy. Jest to zagadnienie bardzo złożone, a sygnalizowanie go służy do zrozumienia podłoża związanego z nawykami zarówno projektowymi twórców, jak i mentalnymi różnych grup społecznych. Po roku 1990 są nieograniczone możliwości dostępu i korzystania z różnych technologii budowlanych i rozwiązań materiałowych (wykończeniowych) oraz bogatej oferty do aranżacji wnętrz. Wnętrza mają różne przeznaczenie, więc powinny mieć zróżnicowany charakter w od- niesieniu do aspektu technicznego, kolorystyki, faktury, oświetlenia i funkcji. Prezentowane przykłady projektowe i realizacyjne są wynikiem potrzeb i wymogów użytkowników oraz negatywnej diagnozy długoletnich zaniedbań technicznych funkcjonalnych i estetycznych.
Since the end of World War II there had been a period of aesthetical and technical. Lack of building materials, small selection of finishing materials, both exterior and interior ones, and limited financial possibilities. Both public and social demands for various types of architecture were huge. Unfortunately, the mainstream construction industry was characterised by haste, slapdash, typification. One could characterize the aesthetical appeal, building finish and interior arrangements of that period by saying that a usual monotonous standard, mostly homog- enous, expressionless. It is a complex issue and signalling it serves to understand both the underlying design habits and different social groups’ mentality. After 1990 there are unlimited possibilities to access and use various building technologies, finishing materials solutions and a wide range of interior design materials. Interiors themselves serve different purposes so they should also possess varied character with regard to a technical aspect, colouring, texture, lightning and functions. The design examples presented here are the result of users’ needs and requirements as well as of the negative diagnosis of a long-standing technical, technical and functional negligence.