Propozycje analiz zjawisk transportowych oparte na mapach rastrowych i narzędziach GIS
Wariant tytułu
Proposals of transportation phenomena analysis based on raster maps and GIS tools
Autor
Brzuchowska, Jadwiga
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Architektura
Numeracja
R. 107, Z. 3, 1-A
Data wydania
2010
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
The operations on the raster (GRID) data structure, where the subject of analysis are phenomena represented in both raster and vector data structures, enable new possibilities of transportation problems analysis. The proposed methods concern two areas of investigation mainly. The first comprises application of spatial accessibility modelling, where the contact cost defined for each cell is taken into account in the process of raster costdistance mapping, The comparison of calculated raster costdistance maps with Euclidean-distance map provides with image of connections effectiveness evaluation. The second area of investigation comprises the new analysis possibilities of well-known method such us the trip-directional plans, placed in the new operating version in GIS environment. Trip-directional plans are the visualization method of matrix O-D (flow tables) in shape of “ideal” network of straight paths. In this version the method becomes easier in use and more effective. It allows to increase the amount of data processed and visualized, as well as to investigate its relationships.
Rozwój GIS w zakresie technik obliczeniowych operujących na rastrowej strukturze danych przestrzennych, z włączeniem do analiz w tym środowisku obiektów wektorowych, ich charakterystyk przestrzennych i opisowych, stwarza możliwości wzbogacenia niektórych metod stosowanych w analizach zjawisk transportowych. Przedstawione propozycje dotyczą dwóch pól tematycznych: modelowania w środowisku danych rastrowych dostępności komunikacyjnej oraz mapowania gęstości przemieszczeń. W modelowaniu dostępności możliwość charakteryzowania terenu ze względu na koszt przemieszczania się wykorzystano do budowy map dystansu oraz map „nałożenia drogi”. Techniki badania gęstości przemieszczeń rozwijają koncepcję planów selekcyjno-wiązkowych – prostą i efektywną metodę wizualizacji przestrzennego obrazu potrzeb transportowych, a także pola oddziaływań przestrzennych. Nowa wersja operacyjna metody jest łatwiejsza w użyciu, bardziej efektywna, pozwala na wzbogacenie ilości przetwarzanych i obrazowanych zjawisk oraz badanie ich związków.
Klasyfikacja PKT
640000 Architektura
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.