Jak kreować ‘nasze miejsca' – o potrzebie etyki współdziałania synergicznego
Wariant tytułu
How to create ‘our places' – on a need for the ethic of synergic interaction
Autor
Franta, Anna
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Architektura
Numeracja
R. 107, Z. 5, 2-A
Data wydania
2010
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
angielski
Abstrakt
Posługiwanie się mechanizmami psychologicznymi – w tym współdziałania – w kreowaniu przestrzeni publicznych w szeroko pojętym miejscu zamieszkania może sprzyjać odbudowie spójnych społeczności lokalnych oraz tożsamości społecznej i przestrzennej. Wysoka jakość przestrzeni publicznych przyciąga kapitał, zachęca do inwestowania, nawet na twardych zasadach chroniących właśnie jakość i tożsamość decydującą o atrakcyjności miejsca. Samorządność – wolny rynek – wysoka jakość (piękno) przestrzeni miasta nie są w istocie swej antagonistyczne, mogą znakomicie współistnieć, wzajemnie się wykorzystując i dobrze służąc. Nie da się działać dla dobra całości bez porozumienia, dlatego uzyskanie synergii przestrzeni publicznej miasta wymaga współdziałania wszystkich zainteresowanych stron, a więc w sposób oczywisty i mieszkańców miast. Partycypacja społeczna leży w założonej interakcyjności. Ekspresywność form skorelowanych – prawdę ich związku ze znaczeniem wynikającym z relacji organizacji przestrzeni i procesu życia społecznego – można traktować jako drugi wymiar partycypacji społecznej: wzajemną spójność i interaktywną modyfikację porządku (ładu) przestrzennego i ładu społecznego. Tak przestrzeń miasta odzwierciedla cele – cechy, ideały, dążenia społeczności, która w nim żyje. Uzyskanie synergii kształtu przestrzeni publicznej miasta wymaga etycznego współdziałania synergicznego: zaakceptowanego społecznie podziału ról w zgodzie z kompetencjami oraz lojalnego ich wypełniania, bowiem istotą skutecznego współdziałania jest wykorzystanie i respektowanie profesjonalizmu.
Using psychological mechanisms, including interaction, in the creation of public spaces in a broadly understood place of residence may be conducive to the reconstruction of cohesive local communities, social and spatial identity. High-quality public spaces attract capital and encourage investments, even on the rigid principles protecting quality and identity which determine the attractiveness of a place. Home rule, free market and high-quality (beautiful) public spaces are not naturally antagonistic – they may ‘coexist' excellently, use and serve each other. It is impossible to act for the welfare of a whole community without understanding therefore obtaining synergy of the public space of a city requires the interaction of all the interested parties, including city dwellers for obvious reasons. Social participation lies in assumed interactivity. The expressiveness of correlated forms – the truth of their relation with a meaning resulting from relationships between the organization of space and the process of social life – may be treated as the ‘second dimension' of social participation: the mutual cohesiveness and interactive modification of spatial and social order. Such an urban space reflects the objectives – features, ideals, intentions – of the community which lives in it. Obtaining the synergy of the shape of a public space requires ethical synergic interaction: a socially accepted division of roles in accordance with loyally fulfilled competences as using and respecting professionalism is the essence of effective interaction.