Badanie elektropneumatycznego układu wibroizolacji z adaptacyjnym układem stabilizacji wibroizolacyjnej masy
Wariant tytułu
Electropneumatic vibroinsulation system with an adaptive control system for sprung mass stabilisation
Autor
Korzeniowski, Roman
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 105, Z. 1, 1-M
Data wydania
2008
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
W artykule opisano układ dwukomorowej sprężyny pneumatycznej z serworozdzielaczem elektropneumatycznym i układem sterowania realizującym adaptacyjny algorytm stabilizacji wibroizolowanej masy. Projekt zrealizowano w Laboratorium Układów i Struktur Dynamicznych AGH. Połączenie tradycyjnych technik wibroizolacji z nowoczesnym układem sterowania przepływem gazu do i z komór sprężyny pneumatycznej korzystnie wpłynęło na właściwości użytkowe badanego układu wibroizolacji. Układ posiada m.in. zdolność adaptacji do zmieniających się warunków obciążenia. Zastosowany algorytm sterowania nie wpływa na kształt charakterystyki przenoszenia drgań dla częstotliwości powyżej 3 Hz. Dla częstotliwości niższych obserwowane jest wyraźne spłaszczenie szczytu rezonansowego. Przeprowadzone badania symulacyjne i laboratoryjne potwierdzają możliwość zastosowania opracowanego rozwiązania w konstrukcji nowoczesnych zawieszeń pojazdów osobowych, zawieszeń kabin pojazdów ciężarowych, jak również siedzisk maszyn roboczych.
In the paper has been described double chamber air spring with electropneumatic servovalve and adaptive control system witch realize sprung mass stabilisation. Project has been realized in Laboratory of Dynamic Systems and Structures of AGH-University of Science and Technology. Connection between traditional technique and modern system controlling air flow to and out of air spring chamber has beneficial influence on the vibroisolation system exploitation parameters. Among others system has additional ability of adaptation to load changes. Developed algorithm do not influence into shape of transmissibility characteristic for frequencies grater than 3 Hz. Below that frequency significant resonant pick suppression has been observed. Mathematical modelling and laboratory tests have been carried out and they proof that designed system can be used in of modern suspension of cars, track cabs and seats of heavy duty machines construction as well.
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.