Parametryczne modelowanie 3D hydraulicznych silników obiegowo-krzywkowych
Autor
Ulatowska, Anna
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 105, Z. 3, 3-M
Data wydania
2008
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
Abstrakt
The paper describes solid modelling application in design and understanding the construction and working principles of gear motor. Most computer programs create engineering models via 2-D drawing, 3-D wire-frames or 3-D surface models. Complete product description, down to the proper dimensioning scheme and tolerances were impossible. This changed with the introduction of parametric modelling allows the designer to let the characteristic parameters of a product drive its design. In the case of gear designers the key dimensions that would describe the gear include diametric pitch, pressure angle, root radius, and tooth thickness. The parameters also cover key process information such as hardening specifications, quality grades, and metallurgical properties together with load classification for the given gear. In the present study a 3D model of a motor has been generated in Pro/Engineer. It can be concluded that the feature-based parametric modelling systems allow CAD/CAM/CAE software to become a more integral part of product design process.
W artykule przedstawiono zastosowanie aplikacji modelowania bryłowego w systemach CAD i zaproponowano sposób zaprojektowania i zrozumienia budowy oraz zasady działania silnika przekładniowego. W artykule podjęto zadanie modelowania parametrycznego hydraulicznych silników obiegowo-krzywkowych. Silniki obiegowo-krzywkowe są złożonymi urządzeniami, w których wykorzystuje się przekładnie z kołami zębatymi o kształtach nieokrągłych. Zbudowanie zwykłego modelu 3D takiego silnika jest bardzo złożone, dlatego też postawiono sobie zadanie parametryzacji w celu umożliwienia szybszego wykonania rodziny tego typu silników. Do budowy modelu parametrycznego zastosowano program Pro/Engineer. Stworzono algorytm, za pomocą którego wykonano model silnika w sposób programistyczny. Dzięki zastosowaniu parametryzacji zdefiniowano podstawowe parametry projektowe, takie jak: średnica podziałowa, kąt przyporu, promień zaokrąglenia dna rowka i grubość zęba. Mogą być one użyte jako parametry definiujące koło zębate.
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.