Architecture of extra-school education areas, optimisation of design solutions, a rational and intuitive path to architecture
Wariant tytułu
Architektura miejsc edukacji pozaszkolnej, optymalizacja rozwiązań projektowych, racjonalistyczna i intuicyjna droga do architektury
Autor
Balcer-Zgraja, Małgorzata
Data wydania
2018
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Opublikowane w
Defining the architectural space : rationalistic or intuitive way to architecture : monograph. Vol. 4 = Definiowanie przestrzeni architektonicznej : racjonalistyczna czy intuicyjna droga do architektury : monografia. Vol. 4 / edited by Tomasz Kozłowski
Strony
7-18
Język
angielski
ISBN
978-83-65991-09-6
Słowa kluczowe
architectural design, community centre, education, rationalist approach, intuitive approach
projektowanie architektoniczne, dom kultury, edukacja, podejście racjonalistyczne, podejście intuicyjne
Abstrakt
The search for a new model of educational space addressing today’s requirements of the educational process is concerned with the areas of formal and extra-school education. The latter is gradually taking on significance. The logic, consistency and the specific programme of educational target-oriented activities along with their spatial solutions are combined with freely formed public space as well as space of recreation, fun and accidental events, where new intuition-based educational technologies are introduced (EdTech). Logic and intuition constitute a design tool used by designers searching for a new model for a building. Emotions and intellect are also involved in the processes of space perception. The combination of rational and intuitive approaches to architecture during its formation and reception can be observed. The study involved research on innovative space solutions of the architecture of extra-school education areas in the ‘Second Machine Age'.
Poszukiwanie nowego modelu przestrzeni edukacji, odpowiadającego aktualnym wymaganiom procesu kształcenia, dotyczy miejsc edukacji formalnej i pozaszkolnej. Znaczenie tych drugich sukcesywnie wzrasta. Logika, konsekwencja, konkretny program celowych działań edukacyjnych i służące im przestrzenne rozwiązania łączą się z kształtowaną swobodnie strefą publiczną, rekreacji, zabawy, przypadkowych zdarzeń, gdzie wprowadzane są nowe, bazujące na intuicji technologie edukacyjne [EdTech]. Logika i intuicja są narzędziem projektowym wykorzystywanym przez projektantów w poszukiwaniu nowego modelu budynku. Emocje i intelekt zaangażowane są również w procesy percepcji przestrzeni. Obserwujemy łączenie racjonalistycznej i intuicyjnej drogi do architektury w fazie jej kształtowania oraz odbioru. W rozważaniach wykorzystano badania innowacyjnych rozwiązań przestrzennych architektury miejsc edukacji pozaformalnej w ‘drugim wieku maszyny'.