The way to get to know architecture: from the rational creator to the intuitive recipient?
Wariant tytułu
Droga do poznania architektury: od racjonalistycznego twórcy do intuicyjnego odbiorcy?
Autor
Bernatek-Bączyk, Katarzyna
Data wydania
2018
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Opublikowane w
Defining the architectural space : rationalistic or intuitive way to architecture : monograph. Vol. 4 = Definiowanie przestrzeni architektonicznej : racjonalistyczna czy intuicyjna droga do architektury : monografia. Vol. 4 / edited by Tomasz Kozłowski
Strony
19-32
Język
angielski
ISBN
978-83-65991-09-6
Słowa kluczowe
schools, education, architecture for children, participation
szkoły, edukacja, architektura dla dzieci, partycypacja
Abstrakt
A particular challenge for the architect is designing for one of the most, if not the most, demanding recipients, the child. Although everyone agrees with the statement that children are the future, and therefore the most important investment, the implementation of this attitude is slightly more difficult. Designing for children can be compared to teaching. In order to attempt to convey to the youngest generation what the architecture is, the creator himself must perfectly understand this issue, define it, and then implement it in the project. This task is extremely difficult, almost back-breaking: based on rational principles and guidelines, reach out to the user who perceives the world basing largely on the senses and experience. Showing a child the essence of architecture through a building is a special challenge and responsibility.
Szczególnym wyzwaniem dla architekta jest tworzenie dla jednego z najbardziej – jeśli nie najbardziej – wymagającego odbiorcy, dla dziecka. Choć wszyscy zgadzają się ze stwierdzeniem, że dzieci to przyszłość, a zatem najważniejsza inwestycja, to wprowadzanie w życie tej postawy ma się nieco gorzej. Projektowanie dla dzieci można porównać do nauczania. Aby podjąć próbę przekazania najmłodszemu pokoleniu, czym jest architektura, twórca sam musi doskonale tę kwestię zrozumieć i zdefiniować, a następnie urzeczywistnić w projekcie. Zadanie to jest wyjątkowo trudne, wręcz karkołomne: opierając się na racjonalistycznych zasadach i wytycznych, dotrzeć do użytkownika odbierającego świat w dużej mierze na podstawie zmysłów i doświadczeń. Pokazanie małemu człowiekowi istoty architektury przez budynek to szczególne wyzwanie i odpowiedzialność.