Intuition and rationalism in architectural education
Wariant tytułu
Intuicja i racjonalizm w edukacji architektonicznej
Autor
Świt-Jankowska, Barbara
Data wydania
2018
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Opublikowane w
Defining the architectural space : rationalistic or intuitive way to architecture : monograph. Vol. 7 = Definiowanie przestrzeni architektonicznej : racjonalistyczna czy intuicyjna droga do architektury : monografia. Vol. 7 / edited by Tomasz Kozłowski
Strony
73-80
Język
angielski
ISBN
978-83-65991-12-6
Słowa kluczowe
architectural education, intuition, rationalism, language of designing
edukacja architektoniczna, intuicja, racjonalizm, język projektowania
Abstrakt
In the course of our architectural education in the period from infancy to adulthood, we tend to adopt alternating intuitive and rational attitudes. As in the foreign language acquisition process, the ability to use one’s native language is more natural than the use of a “foreign” language acquired through the rational understanding of its rules. At the same time no effort made in the process of mastering the native language (grammar, vocabulary) may lead to its degeneration.Architectural education starts early. The first haptic and olfactory experiences shape the spatial relations to an equal extent as the images and acoustic sensations. A child intuitively learns about space and creates its own individual image of the surrounding world. Further on, school education helps children to rationalise their sensory feelings, to modify their perception of space, to evaluate and co-create it. This article focuses on the issues of architectural education and the specific nature of its acquisition. It, furthermore, poses questions pertaining to the proper methodology thereof and identifies the most urgent threats in this area.
W „drodze do architektury”, którą przebywa dziecko od okresu niemowlęcego do dorosłości, podejście intuicyjne i racjonalistyczne przeplatają się ze sobą. Umiejętność posługiwania się językiem macierzystym jest bardziej naturalna od posługiwania się językami „obcymi” – poznanymi przez racjonalistyczne rozumienie reguł. Jednocześnie brak pracy nad doskonaleniem języka macierzystego (gramatyka, literatura) może prowadzić do jego degeneracji.Edukacja architektoniczna rozpoczyna się bardzo wcześnie. Pierwsze doświadczenia zmysłowe: dotyk, zapach czy smak, kształtują relacje przestrzenne na równi ze wzrokiem i słuchem. Dziecko w sposób intuicyjny poznaje przestrzeń i buduje indywidualny obraz otaczającego je świata. W późniejszych latach zorganizowana edukacja pomaga mu zracjonalizować doświadczenia zmysłowe, zmodyfikować sposób odbioru przestrzeni, oceniać ją, a także – tworzyć.Artykuł porusza zagadnienia związane z edukacją architektoniczną oraz specyfiką procesu jej uzyskiwania, zadaje pytania o właściwe metody postępowania oraz próbuje wskazać najważniejsze zagrożenia.