Imagination or reason – rational and intuitive issues in the work of Daniel Libeskind
Wariant tytułu
Wyobraźnia czy rozum – wątki racjonalne i intuicyjne w twórczości Daniela Libeskinda
Autor
Zaguła, Artur
Data wydania
2018
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Opublikowane w
Defining the architectural space : rationalistic or intuitive way to architecture : monograph. Vol. 3 = Definiowanie przestrzeni architektonicznej : racjonalistyczna czy intuicyjna droga do architektury : monografia. Vol. 3 / edited by Maria Misiągiewicz
The article presents, on the basis of the work of Daniel Libeskind, the interrelations of two thinking orders in architectural design – rational and intuitive. The architect recalled how he came up with the idea of expanding the Royal Ontario Museum in Toronto: I had one of those elusive intuitions that are born complete in a moment, and I quickly sketched a few lines and shapes on napkins at the restaurant where I was eating. This one sentence indicates how much of a role he ascribes to the creative process of intuition. Expressive forms of buildings designed by Libeskind clearly indicate that the architect’s intention was to appeal not only to the order of reason, but also to feelings, even metaphysical. On the basis of the Toronto Museum, the relationships between the rational and non-rational factor in the work of the architect was indicated.
W tekście przedstawiono, na podstawie twórczości Daniela Libeskinda, przenikanie się dwóch porządków myślenia w projektowaniu architektonicznym – racjonalnego i intuicyjnego. Architekt wspominał, jak wpadł na pomysł rozbudowy Królewskiego Muzeum Ontario w Toronto: Oświecenie twórcze nawiedziło mnie w restauracji podczas posiłku, więc szybko naszkicowałem kilka kształtów na serwetkach. Już to jedno zdanie wskazuje, jak dużą rolę przypisuje on w procesie twórczym intuicji. Ekspresyjne formy budynków zaprojektowanych przez Libeskinda w sposób wyraźny pokazują, że zamierzeniem architekta było odwołanie się nie tylko do porządku rozumu, ale też do uczuć, nawet o charakterze metafizycznym. Na podstawie realizacji muzeum w Toronto wskazano relacje między czynnikiem racjonalnym a pozarozumowym w twórczości architekta.