Praca dotyczy problematyki badania zużycia ściernego powłok wytwarzanych metodą PVD (ang. Physical Vapour Deposition). Składa się z dwóch części. Pierwsza obejmuje analizę stanu wiedzy, na podstawie której sformułowano cel pracy. W drugiej części pracy opisano urządzenie badawcze T-20 i metodę badań nazywaną ball-cratering. Przedstawiono uzyskane wyniki badań oraz wnioski. Celem pracy był sposób doboru wartości parametrów pracy testowego węzła tarcia w metodzie wycierania kulą w obecności luźnego ścierniwa, w zastosowaniu do wyznaczania odporności na zużywanie ścierne powłok przeciwzużyciowych.
Obiektem badań były powłoki PVD: proste, złożone oraz układy hybrydowe typu: warstwa azotowana/powłoka. Powłoki zostały osadzone w Zakładzie Inżynierii Powierzchni ITeE-PIB. Badania zostały przeprowadzone przy użyciu urządzenia T-20 opracowanego i wyprodukowanego w Instytucie Technologii Eksploatacji w Radomiu. Zużycie ścierne skojarzenia kula-tarcza mierzono w obecności zawiesiny ściernej (węgliku krzemu SiC i wody destylowanej).
Zakres pracy obejmował opracowanie metody doboru parametrów badań odporności na zużywanie ścierne metodą ball - cratering cienkich powłok przeciwzużyciowych. Podstawowym zadaniem było zaplanowanie eksperymentów metodą Taguchiego. Podejście to umożliwiło ograniczenie liczby eksperymentów badawczych. Zastosowana metoda optymalizacji pozwoliła na wyznaczenie optymalnych parametrów testu, tj. obciążenia, prędkości obrotowej oraz drogi tarcia.
The PhD dissertation concerns the problem of abrasive wear testing of modern thin anti-wear coatings deposited by Physical Vapor Deposition method. It consists of two parts. The first part includes an analysis of the state of knowledge on the basis of which the aim of the work was formulated. The second part of the work describes the research device called T-20 and the test method called ball-cratering. The thesis contains my tests results and conclusions.
The aim of the work was to choose the values of the test parameters of the friction couple in the ball-cratering method to determine the wear resistance of modern anti-wear coatings.
The research objects were anti-wear coatings: simple, multilayer and hybrid systems such as nitrided layer / coating. The coatings were deposited at the Department of Surface Engineering of the Institute.
The research were realised using T-20 test device developed and manufactured by the Institute for Sustainable Technologies in Radom. In this device the abrasive wear is measured in ball-on-disc configuration in the presence of slurry (SiC and distillad water).
The scope of work embraces the development of the ball-cratering method to measure the resistance to abrasive wear of modern thin anti-wear coatings. To solve the problem I used the Taguchi method planning experiments. This approach made it possible to reduce the number of experiments. The applied optimization method allowed to determine the optimal test parameters, i.e. load, rotational speed and friction distance.
Klasyfikacja PKT
370000 Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK